Home
copy_dante_gabriel_rossetti_21_la_donna_della_fiamma

Dante Gabriel Rossetti: «La Donna del Giamma» (1870)

Μπορεί η σχέση του Dante Gabriel Rosetti με το αγαπημένο του μοντέλο, την Jane Burden Morris, σύζυγο του συνεργάτη του, θαυμαστή του όπως  επίσης και αυτού ζωγράφου William Morris, να μετεξελίχθηκε από επαγγελματική σε φιλική και από φιλική σε ερωτική, αναμφίβολα όμως ο έρωτας αυτών των δύο προσωπικοτήτων που συνέδεσαν από την αντίθετη πλευρά του καβαλέτου ο καθένας το όνομά του με το κίνημα των Προραφαηλιτών, ήταν πρωτίστως Πλατωνικός. Τους συνέδεε δηλαδή αυτή η άκρως παρεξηγημένη από την πλειονότητα των σημερινών ανθρώπων μορφή έρωτα, η οποία κάθε άλλο παρά με το «ανικανοποίητο» ή με το «ανολοκλήρωτο» έχει να κάνει όπως εσφαλμένως νομίζουν οι πολλοί. Ίσα ίσα, ο Πλατωνικός έρωτας συνενώνει δύο ανθρώπους σε όλα τα επίπεδα της ύπαρξής τους: σε πρώτο επίπεδο με την αμοιβαία φυσική/σωματική έλξη,  σε δεύτερο με την έλξη του ψυχικού κόσμου τους ώστε μέσα από την αλληλοκαλλιέργεια των ψυχικών προτερημάτων αλλά και την αλληλοκαταπολέμηση των ελαττωμάτων τους να επέρχεται η ψυχική καλλιέργεια και βελτίωση και εν τέλει η αυτογνωσία και -σε ένα ακόμη υψηλότερο, το τρίτο στη σειρά- επίπεδο, με την πνευματική ταύτιση που εξυψώνει ταυτόχρονα δύο ανθρώπινες συνειδήσεις.
Αυτήν την μορφή του «τριπλού» Πλατωνικού έρωτα, αναπαρέστησε ο Dante Gabriel Rossetti στο «Η Γυναίκα με την Φλόγα» όπως είναι ο τίτλος ενός σχεδόν μονοχρωματικού έργου που φιλοτέχνησε με παστέλ το 1870 ως προπαρασκευαστικό σχέδιο ενός πίνακα που όμως δεν ζωγράφισε ποτέ.
Μοντέλο της Γυναίκας με την Φλόγα ήταν η Jane Morris, η οποία είχε γνωρίσει τον Rossetti 13 χρόνια νωρίτερα, αλλά μόλις εκείνη την τελευταία πενταετία είχε αρχίσει να ποζάρει γι αυτόν.
Η Morris εμφανίζεται ως Μούσα και ως σύντροφος του πλήρους/ολοκληρωτικού -Πλατωνικού-  έρωτα στα προαναφερθέντα τρία επίπεδα της  ύπαρξης:
Πρώτον, εμφανίζεται με την φυσική ομορφιά και γοητεία της που υπήρξε η αστείρευτη πηγή έμπνευσης του DGR,
Δεύτερον, εμφανίζεται με ένα λαμπερό χρυσαφί φόρεμα, σύμβολο της καθαρότητας της ψυχής που έβλεπε στην μούσα του ο καλλιτέχνης και
Τρίτον, εμφανίζεται να κρατά στο δεξί χέρι της ένα πνεύμα με την μορφή φλόγας, σύμβολο της δύναμης της υψηλότερης και πιο καθαρής -με την δύναμη της εσωτερικής φλόγας- μορφής  έρωτα, το οποίο προέρχεται από σύνθεση του William Blake. Το έργο αυτό, γνωστό και με την ιταλική του ονομασία («La Donna del Fiamma») είναι εμπνευσμένο από τον μυστικιστή William Blake, το Ημερολόγιο του οποίου ενημερωνόταν από το 1787 ως το 1818 και περιήλθε στα χέρια του Rossetti (γι αυτό είναι γνωστό και ως «the Rossetti Manuscript»). Σε αυτό αναπτύσσονται ιδέες περί Θεού, περί Καλού και Κακού, περί Ψυχής και περί Έρωτος, μέσα από σκίτσα και ποιήματα τα οποία επηρέασαν σε αρκετά έργα του, όπως στο συγκεκριμένο, τον Rossetti.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s