Home
Anton Romako: "Το Πορτραίτο της Isabella Reisser".  Λάδι σε καμβά, 1885. Μουσείο Leopold, Βιέννη.

Anton Romako: «Το Πορτραίτο της Isabella Reisser». Λάδι σε καμβά, 1885.
Μουσείο Leopold, Βιέννη.

Λίγο πριν τις 3 το μεσημέρι αυτής της πρώτης Κυριακής του Αυγούστου, ολοκληρώναμε με την Αλεξία, την ακούραστη όπως αποδείχθηκε συνταξιδιώτισα ενός Ιδιαίτερα φορτωμένου 16ήμερου γύρου στην Κεντρική Ευρώπη που άρχισε την προηγούμενη ημέρα, την επίσκεψή μας στο μουσείο Leopold της αυστριακής πρωτεύουσας. Δυόμιση ώρες και κάτι, αποδείχθηκαν τελικά ικανό διάστημα να θαυμάσουμε τα κυριότερα και πιο φημισμένα έργα της ιδιωτικής συλλογής που δημιούργησε ο καθηγητής Rudolf Leopold και που στέγασε στο μουσείο της Βιέννης που φέρει το όνομά του, περί το τέλος της δεκαετίας του 1990.
Όπως κάναμε και στην αρχή της περιήγησής μας στον χώρο του μουσείου, έτσι και την ώρα που κατευθυνόμασταν προς την έξοδο για κάποιο από τα καφέ ανάμεσα στο Leopold και το Museum Moderner Kunst – MUMOK απέναντι που ήταν και ο απογευματινός μας προορισμός, σταθήκαμε ακίνητοι, ταυτόχρονα, λες και ήμασταν συνεννοημένοι, μπροστά στον ίδιο πίνακα.
Ο λόγος που μας τράβηξε την προσοχή δεν ήταν άλλος από την «αλλόκοτης έντασης» εκφραστικότητα ενός πορτραίτου, σε μια ασυνήθιστη απεικόνιση νευρικότητας στο πρόσωπο, το βλέμμα και τα χείλη μιας πολύ γνωστής προσωπικότητας της επιχειρηματικής ζωής της Βιέννης του 19ου και των πρώτων δεκαετιών του 20ου η οποία συν τοις άλλοις μας θύμισε έντονα στα χαρακτηριστικά μια κοινή μας φίλη, την Εύη. «Καταπληκτικά ομοιότητα» σχολίασε η Αλεξία, χωρίς να αναφέρει καν με ποιάν, μιας και –σωστά- θεώρησε ευνόητο πως είχα αντιληφθεί κι εγώ την ομοιότητα με την φίλη μας.
Επρόκειτο για το πορτραίτο της Isabella Reisser, της ιδιοκτήτριας του εκδοτικού οίκου Christoph Reisser και Υιοί που ιδρύθηκε την εποχή της Αυστροουγγρικής Αυτοκρατορίας, το 1873, αμέσως μετά την Διεθνή Έκθεση της Βιέννης από τον Christoph Reisser (1836-1892) και τον Max Werthner, αρχικά ως «Chr Reisser & M. Werthner». Μετά τον θάνατο του πρώτου, η εταιρεία πέρασε στην χήρα του, την Isabella Reisser, το γένος Bauer (Βιέννη 11.04.1843 – Μπάντεν 09.07.1931) τους γιους της και τον Werthner και λίγο πριν τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο ο οίκος απασχολούσε πάνω από 350 εργαζόμενους, ειδικευόμενος σε βιβλία επιστημονικά, μυθιστόρημα, νέους συγγραφείς, αναμνηστικές και επετειακές εκδόσεις, περιοδικά, ημερολόγια, ταξιδιωτικούς οδηγούς, καταλόγους, λεξικά και λευκώματα τέχνης.
Ο Βιεννέζος ζωγράφος Anton Romako δημιούργησε το 1885 δύο πορτραίτα: του Christopher Reisser και της συζύγου του Isabella Reisser.
Το «Πορτραίτο της Isabella Reisser» είναι σήμερα ένα από τα διασημότερα έργα του. Ο πίνακας παριστάνει την Isabella με εξεζητημένη ενδυμασία της εποχής, κομψότατη, σε ένα πολύ παραδοσιακό μοτίβο, αλλά και με μια έκφραση έντασης και νευρικότητας ασυνήθιστη για τα πορτραίτα της εποχής και με κάποια στοιχεία μοντερνισμού καθώς τα χαρακτηριστικά μοιάζουν να έχουν σχεδιασθεί σαν καρικατούρα (με το ανοιχτό στόμα, τα τεράστια δόντια) και όχι και τόσο ρεαλιστικά. Όπως δεν φαίνονται ρεαλιστικές και οι καμπύλες τους σώματος με το γεμάτο μπούστο, την έντονη περιφέρεια και την συγκριτικά πολύ στενή μέση – δαχτυλίδι.
Εξίσου ενδιαφέρον έχουν και τα αριστοκρατικά χαρακτηριστικά, το ντύσιμο και τα χρώματα στις αποχρώσεις του χρυσού. Η δε έκφραση παραπέμπει σε ψυχική ένταση ηρωίδας «Ιψενικού δράματος» όπως θα έλεγε και το κλισέ των κριτικών τέχνης για τον συγκεκριμένο πίνακα. Το πρωτότυπο αυτό πάντρεμα πάντως ενθουσίασε την Reisser όταν αντίκρισε αυτήν την διαστάσεων 130,5 x 90 ελαιογραφία στον καμβά παρότι δεν θύμιζε τα κυρίαρχα ρεύματα της εποχής στην Βιέννη. Μάλλον παραπέμπει περισσότερο στην γνωστή τάση του Γκόγια να στήνει ολόκληρο πίνακα γύρω από το συναίσθημα της ηρωίδας του, συναίσθημα που όπως και στον συγκεκριμένο πίνακα δεν περιγράφεται, αλλά κυρίως «νιώθει» ο παρατηρητής.

Κείμενο – φωτογραφία: Zalmoxis.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s