Home
Augustus Leopold Egg: "The Travelling Companions" (1862). Birmingham Museum and Art Gallery.

Augustus Leopold Egg: «The Travelling Companions» (1862). Birmingham Museum and Art Gallery.

Την δεκαετία του 1850, οι Άγγλοι ζωγράφοι άρχισαν να εμπνέονται θέματα για τα έργα τους από τον σιδηρόδρομο. Οι αναχωρήσεις και οι αφίξεις προκαλούσαν διάφορα συναισθήματα στους ταξιδιώτες και τους δικούς τους ανθρώπους στους σταθμούς και αυτό ήταν μια ακόμη ευκαιρία να αποτυπώσουν σε πίνακα σκηνές με τέτοιου είδους συναισθήματα, κάποιες φορές μάλιστα και με δραματικούς τόνους. Αλλά και το ίδιο το ταξίδι μέσα στο τραίνο προσφερόταν για θέμα πινάκων. Είτε με φόντο κάποιο βαγόνι είτε με κάποιον σταθμό, οι αντιθέσεις των τάξεων (π.χ. τα βαγόνια πρώτης, δεύτερης και τρίτης θέση) στην περίπτωση του ταξιδιού αλλά και η σύμμειξή τους ως ενιαίου πλήθους στις αναχωρήσεις και αφίξεις κάποιου σταθμού, ο σιδηρόδρομος πρόσφερε νέα θεματολογία στους Βικτωριανούς ζωγράφους.
Για τον αμύητο στους ζωγραφικούς συμβολισμούς αυτής της Βικτωριανής εποχής, ο πίνακας «Travelling Companions» που δημιούργησε το 1862 ο Augustus Egg δεν απεικονίζει τίποτε περισσότερο από δύο κοπέλες, πιθανότατα της μεγαλοαστικής τάξης που ταξιδεύουν με τραίνο. Οι συμβολισμοί όμως και κάποιες λεπτομέρειες που χρήζουν κάποιας ιδιαίτερα προσεκτικής ματιάς αλλάζουν εντελώς το νόημα του πίνακα καθώς αυτός φαίνεται να απεικονίζει την διαδικασίας ξυπνήματος της γυναικείας σεξουαλικής επιθυμίας.
Οι δύο κοπέλες φαίνονται με πρώτη ματιά σχεδόν πανομοιότυπες. Ίδιο φόρεμα και στην παραμικρή του λεπτομέρεια, ίδιο καπέλο, ίδιο κολιέ. Και όμως, είναι εντελώς διαφορετικές. Η αριστερή, παρότι φαίνεται κοιμισμένη είναι αυτή που έχει «ξυπνήσει» σεξουαλικά ενώ η δεξιά αν και είναι αυτή που έχει μείνει ξύπνια, είναι εκείνη που ακόμη δεν έχει ωριμάσει η θηλυκότητά της.
Παραμένουν στο εσωτερικό τους κόσμο, η μία διαβάζει, η άλλη «ονειρεύεται» παρότι το τραίνο περνά από ένα υπέροχο τοπίο, με λίμνες, δάση και οροσειρές, στο Menton, ένα δημοφιλές θέρετρο με σανατόρια κατά την Βικτωριανή εποχή, κοντά στο Μόντε Κάρλο στην Γαλλική Ριβιέρα, το οποίο είχε επισκεφθεί ο Egg,ίσως και λόγω του άσθματος που τον ταλαιπωρούσε.
Μία προς μία, οι λεπτομέρειες και οι συμβολισμοί που πιστοποιούν αυτήν την διαφορά έχουν ως εξής:
Η δεξιά κοπέλα έχει τοποθετημένα δίπλα της άνθη, ενώ η αριστερή φρούτα έτοιμα για φάγωμα, μια αντιπαράθεση στους συμβολισμούς των Βικτωριανών όπου τα άνθη συμβολίζουν την παρθενία, την αγνότητα, την αθωότητα και τα φρούτα την σεξουαλική ωριμότητα και τις απολαύσεις της ζωής.
Η δεξιά έχει διακριτικά τραβηγμένη την κουρτίνα «να μην την βλέπει ο ήλιος» και να μην φωτίζει τα χαρακτηριστικά της στον θεατή ενώ η αριστερή εκτίθεται στο φως που αποκαλύπτει κάθε λεπτομέρεια του προσώπου της.
Η δεξιά φορά τα γάντια της, ενώ αντίθετα η αριστερή εκθέτει και τα χέρια της.
Η δεξιά έχει τοποθετήσει προσεκτικά το καπέλο της στην ποδιά της σε αντίθεση με την αριστερή που το έχει αφήσει παράμερα, στα αριστερά της.
Η δεξιά είναι ελαφρώς σκυφτή πάνω από το βιβλίο της, ενώ η αριστερή με γερμένο πίσω το κεφάλι , επιδεικνύει τον λαιμό της σε ένα θέαμα εμφανώς πιο αισθησιακό. Και ενώ η δεξιά διαβάζει, η αριστερή εικονίζεται σαν να κοιμάται με ένα ερώτημα να προκύπτει, αν «ονειρεύεται» ή αντίθετα αν «θυμάται».
Η δεξιά έχει καρφιτσωμένα πίσω τα μαλλιά της, ενώ της αριστερής φαίνονται πεσμένα, σαν να έχουν αρχίσει να λύνονται.
Ακόμη, ενώ η δεξιά είναι καλοκουμπωμένη, ένα από τα μεσαία κουμπιά της αριστερής φαίνεται να έχει ξεκουμπώσει.
Σε αυτές τις αντιθέσεις θα πρέπει να προστεθεί και ο συνδυασμός των 3 παραθύρων που σε σχέση και με την συμμετρία των φορεμάτων των δύο κοριτσιών, σχηματίζει ένα δισκοπότηρο, σύμβολο της μήτρας και της γονιμότητας.
Ουσιαστικά, ο Egg παρουσιάζει ένα θέμα σεξουαλικής αφύπνισης, με μια σεξουαλικά αφυπνισμένη και μια σεξουαλικά αδιάφορη κοπέλα. Πιο σωστά, πρόκειται για την ίδια κοπέλα, σε ένα μεταφορικό «ταξίδι» της από την περίοδο του αθώου κοριτσιού προς την γυναικεία ωριμότητα. Αυτό το ταξίδι της εξέλιξης ενός κοριτσιού σε γυναίκα όπως μεταφορικά εικονίζεται στο «αντικαθρέφτισμα» του πίνακα του Egg, θυμίζει πολύ τις περιπέτειες της Αλίκης στα βιβλία του Lewis Carroll «Alice’s Adventures in Wonderland» και «Through the Looking-Glass, and What Alice Found There». Ειδικά η φαινομενική ομοιότητά τους θυμίζει τους πανομοιότυπους Tweedledum και Tweedledee από το «Through the Looking-Glass» του Carroll, ενώ καλύπτοντας όλον τον χώρο του κουπέ θυμίζουν και την ίδια την Αλίκη που πίνοντας από το μαγικό μπουκάλι «μεγάλωσε» τόσο ώστε να μην χωρά στο δωμάτιο. Το ίδιο δε το τραίνο στον πίνακα του Egg θυμίζει έντονα την εικονογράφηση με την οποία θα φιλοτεχνήσει ο sir John Tenniel την «Αλίκη» του Carroll to 1865, τρία χρόνια μετά τον συγκεκριμένο πίνακα του Egg.
Ο Augustus Egg, ήταν της άποψης ότι η ζωγραφική έπρεπε να συνδυάζει λαϊκότητα με ηθικά μηνύματα και κοινωνικό ακτιβισμό, ιδέες που είχε και ο φίλος του, Charles Dickens και τις περνούσε από τα βιβλία του. Στην «κοινωνική» ανάγνωση του πίνακα είναι διάχυτη η αδιαφορία της ανερχόμενης μεγαλοαστικής – βιομηχανικής τάξης της εποχής: ένα υπέροχο τοπίο αφήνει παγερά αδιάφορες της δύο κοπέλες που το «σνομπάρουν» παραμένοντας στον «εντός» χώρο του βαγονιού με το πολυτελές κουπέ και τις ανέσεις.
ο Augustus Egg γεννήθηκε στο Λονδίνο στις 2 Μαΐου 1816 και πέθανε στις 26 Μαρτίου 1863 στο Αλγέρι. Εκτός από ζωγράφος ήταν και ταλαντούχος ηθοποιός, ενώ επηρεάστηκε και από τους Προ-Ραφαηλίτες. Εκτός από το «Travelling Companions» ο πιο γνωστός του πίνακας είναι η σειρά 3 πινάκων του 1858 «Past and Present» όπου πραγματεύεται ιδιαίτερα μελοδραματικά τις συνέπειες μιας μοιχείας.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s