Home
Image

Στην είσοδο της Παγόδας.

Αν ένας επισκέπτης της Ho Chi Minh (όπως επισήμως ονομάζεται από τις 2 Ιουλίου 1976 η Saigon) είχε χρόνο να δει μία και μόνο παγόδα, αυτή δεν θα μπορούσε να είναι άλλη από την Παγόδα του Αυτοκράτορα του Νεφρίτη, την «Jade Emperor Pagoda» όπως την αναφέρουν οι ταξιδιωτικοί οδηγοί και οι ντόπιοι ξεναγοί.

Το ξημέρωμα της 1ης Μαρτίου 2013 με βρήκε στην πρωτεύουσα του πρώην Νοτίου Βιετνάμ. Ξεκίνησα στις 09:30 την περιήγησή μου στην πόλη, από την αγορά Cho Ben Thanh που στεγάζεται σε ένα κτίριο του 1912 (η ίδια υπήρχε ως χώρος συνάθροισης πλανόδιων πωλητών από τον 17ο αιώνα). Συνέχισα σε 2 κτίρια-μουσεία, στο Independence Palace και στο War Remnants Museum. Ακριβώς στις 12 το μεσημέρι, περνούσα έξω από την Αμερικανική Πρεσβεία (έχει μείνει ιστορική η φωτογραφία του Hubert van Es που δείχνει το προσωπικό της CIA να σχηματίζει στις 29 Απριλίου 1975, παραμονή της «Πτώσης της Σαϊγκόν» και με ολοφάνερη αγωνία ουρά για να επιβιβαστεί στο στρατιωτικό ελικόπτερο που περιμένει με την μηχανή αναμμένη στην ταράτσα του κτιρίου). Συνεχίζοντας, με δίκυκλο, πέρασα μπροστά από το Στρατιωτικό Μουσείο και τον Ζωολογικό Κήπο, για να βρεθώ στις 12:20 στην περίφημη Jade Emperor Pagoda (73 Mai Thi Lu St, District 1, Ho Chi Minh City είναι η πλήρης διεύθυνση: το District 1 είναι το κεντρικότερο διαμέρισμα της πόλης και χωρίζεται από το District 2 στα Ανατολικά και το District 4 στα Νότια από τους ποταμούς Saigon και Ben Nghe αντίστοιχα, ενώ 2ο σε σπουδαιότητα για τον ταξιδιώτη είναι το District 3, η γνωστή Cholon, η «Chinatown της Saigon» της οποίας στα όρια κοντά βρίσκεται και η παγόδα) .

Χτυπώντας το γκονγκ.

Χτυπώντας το γκονγκ.

Η συγκεκριμένη παγόδα ονομάζεται στα Βιετναμέζικα «Chùa Ngọc Hoàng» ενώ η επίσημη ονομασία της είναι «Ngọc Hoàng Điện» («Παγόδα του Αυτοκράτορα του Νεφρίτη»). Είναι γνωστή ακόμη από το 1984 και με το νέο Κινέζικο Όνομά της (Phước Hải Tự: «Θαλάσσιος Ναός της Τύχης») αλλά και ως «Παγόδα με τις Χελώνες» (αρκετές φιλοξενούνται σε μια δεξαμενή στα δεξιά της αυλής της).
Το κτίριο είναι πλέον υπεραιωνόβιο. Χτίστηκε το 1909 από την Καντονέζικη κοινότητα της πόλης. Η αλήθεια είναι πως δεν πρόκειται και για το πιο εντυπωσιακό ανάμεσα στις πολυάριθμες παγόδες που θα συναντήσει κάποιος που θα επισκεφθεί το Βιετνάμ, όμως ο χώρος είναι αν μη τι άλλο, υποβλητικός. Υπέροχα ξύλινα αγάλματα, περίτεχνα διακοσμημένοι βωμοί, πολυάριθμοι συμβολισμοί, ο χώρος είναι αυτό που λέμε «ατμοσφαιρικός».
Ο Αυτοκράτορας του Νεφρίτη είναι από τις μεγαλύτερες μορφές του Κινεζικού Πανθέου και σύμφωνα με την Ταοϊστική μυθολογία άρχει του Παραδείσου, της Γης και της Κόλασης και όλων των θνητών. Τα ονόματά του είναι πολλά, όπως λόγου χάριν Ουράνιος Παππούς (Tiān Gōng) Σεβαστός και Αξιότιμος, Αρχαίος Βούδας, Υπέρτατο Πνεύμα του Αυγούστου, κ.λπ. Λέγεται δε ότι γεννήθηκε στην 9η ημέρα του πρώτου σεληνιακού μήνα του ημερολογίου. Σύμφωνα με τον μύθο φυλάσσει την είσοδο προς τον Ουρανό, κρίνοντας ποιος μπορεί να περάσει και ποιος όχι. Οι 2 σύντροφοί του  κρατούν ένα λυχνάρι και ένα τεράστιο τσεκούρι για να οδηγήσουν τον καθένα στην σωστή κατεύθυνση. Υπάρχουν όμως εδώ και άλλες θεότητες, όπως η θεά της Γονιμότητας, ο Κύριος της Κόλασης, ακόμη και ο Ερχόμενος Βούδας, σε μια σύνθεση Ταοϊστικής, Βουδιστικής και Κομφουκιανής μυθολογίας.
Μπαίνοντας στον χώρο αμέσως μετά το προαύλιο, στα αριστερά του κυρίως ιερού, βρίσκεται η Αίθουσα με τις 10 Κολάσεις. Κάθε σειρά, σαν να αναπαριστά τις αναφορές του Δάντη, παριστάνει και από έναν κύκλο της Κόλασης, με κάθε κύκλο να εποπτεύεται από έναν Βασιλιά της Κόλασης ο οποίος κρατά και από ένα βιβλίο στο οποίο είναι γραμμένα λεπτομερώς τα αμαρτήματα του νεκρού.
Παραδίπλα, καίγονται διαρκώς αρώματα.
Δεξιά στην κεντρική είσοδο  βρίσκεται ο Mon Quan, o «Θεός της Πύλης» σαν να παρατηρεί τους εισερχόμενους μέσα από μια ξύλινη θήκη όπου προστατεύεται και απέναντί του βρίσκεται ο «Θεός της Γης» (Theo Than).
Ο βωμός της Παγόδας.
Ακριβώς μπροστά βρίσκεται ένας βωμός. Σε αυτόν λατρεύονται αρκετές θεότητες. Μεταξύ αυτών η Phat Mau Chuan De. Είναι γνωστή και ως Cundi στα Σανκριτικά και ως Kanji στα Ιαπωνικά. Το σανσκριτικό όνομά της σημαίνει «Υπέρτατη Αγνότητα». Είναι γνωστή ως Bhagavati (μητέρα όλων των Buddha) και συχνά εξισώνεται με τον boshisattva Avalokitesvara. Συνδέεται ακόμη και με την Chandi του Ινδουισμού (στον οποίο παραπέμπει αμέσως με τα πολλά της χέρια στο συγκεκριμένο άγαλμα στην Παγόδα του Αυτοκράτορα του Νεφρίτη) ενώ αποτελεί σημείο αναφορά και σε ασκήσεις του εσωτερικού Βουδισμού. Στον βωμό λατρεύονται ακόμη οι Dia Tang Vuong Bo Tat (ο bodhisattva ασκητής Ksitigartha που αποκαλείται «Γήινος Θησαυρός» και «Ομφαλός της Γης» ο Di Lac (Maitreya, ο Βούδας του Μέλλοντος) και ο Quan The Am Bo Tat. Πίσω από τον βωμό σε μια γυάλινη θήκη βρίσκεται ο Βούδας – θεραπευτής Phat Duoc Su, γνωστός και ως Βούδας Nhu Lai (λέγεται ότι αυτή η φιγούρα είναι φτιαγμένη από σανταλόξυλο).
Στις πλευρές του βωμού υπάρχουν δύο απειλητικές φιγούρες. Στα δεξιά βρίσκεται το ύψους 4 μέτρων άγαλμα του στρατηγού που νίκησε τον Πράσινο Δράκο και στα αριστερά ο στρατηγός που νίκησε τον Λευκό Τίγρη. Ο Πράσινος Δράκος και ο Λευκός Τίγρης είναι δύο βασικά σύμβολα στον εσωτερικό Ταοϊσμό και τον πνευματικό αλχημιστή της Ανατολής πάνω στα οποία έχουν δημιουργηθεί τεχνικές για τους αναζητητές της αθανασίας.
Ο Ταοϊστής Αυτοκράτορας του Νεφρίτη, ο Ngoc Hoang, με πολυτελή φορεσιά, δεσπόζει επάνω από τον βωμό. Δεξιά και αριστερά του βρίσκονται οι φύλακές του, τα 4 Μεγάλα Διαμάντια (Tu Dai Kim Cuong) που ονομάστηκαν έτσι επειδή λέγεται ότι τόσο σκληροί όσο τα διαμάντια.
Δεξιά και αριστερά του Αυτοκράτορα σχηματίζουν διάδρομο δύο τριάδες: στα αριστερά ο Bac Dau (ο Ταοϊστής Θεός του Βόρειου Πολικού Αστέρα και Θεός της Μακροβιότητας   που περιστοιχίζεται από τους 2 φύλακές του) και στα δεξιά ο Nam Tao, ο Ταοïστής Θεός του Νότιου Πολικού Αστέρα και Θεός της Ευτυχίας, ο οποίος έχει δεξιά και αριστερά του δύο φύλάκές του.
Στην θήκη δεξιά του Αυτοκράτορα βρίσκεται η Phat Mau Chuan De. Στον τοίχο στα δεξιά της , σε ύψος περίπου 4 μέτρων βρίσκεται ο Dai Minh Vuong  Quang ο οποίος αναγεννήθηκε ως Sakyamuni, επάνω σε ένα φοίνικα. Από κάτω βρίσκονται οι Tien Nhan, τα «Πρόσωπα του Θεού».

Στην θήκη αριστερά του Αυτοκράτορα κάθεται ο Ong Bac De, μετενσάρκωση του αυτοκράτορα που κρατά σπαθί με το ένα πόδι σε μια χελώνα και το άλλο σε ένα φίδι. Στον τοίχο στα αριστερά του , σε ύψος περίπου 4 μέτρων βρίσκεται ο Thien Loi, ο Θεός του Κεραυνού που σκοτώνει τους κακούς. Από κάτω του βρίσκονται στο μεν κάτω σκαλοπάτι οι στρατιωτικοί του Ong Bac De στο δε κάτω σκαλοπάτι οι φύλακες του Thien Loi.
Στο επάνω μέρος των 2 στύλων που χωρίζουν τις 3 κόγχες βρίσκονται αριστερά η Θεά του Φεγγαριού και δεξιά ο Θεός του Ήλιου.
Οι χελώνες στην δεξαμενή του προαυλίου της Παγόδας.

Έξω από την Πύλη και στα αριστερά του δωματίου βρίσκεται μια άλλη αίθουσα. Στην ημίκλειστη περιοχή, στα δεξιά, βρίσκεται ο Thanh Hoang, ο αρχηγός της Κόλασης και στα αριστερά βρίσκεται το κόκκινο άλογό του. Από τις 6 μορφές, οι 2 κοντινές του είναι αριστερά ο Am Quan (Θεός του Γιν) και δεξιά ο Duong Quan (Θεός του Γιανγκ). Οι άλλες 4 μορφές, οι Thuong ThienPhat Ac, είναι οι Θεοί που δίνουν τιμωρίες και ανταμοιβές αναλόγως των πράξεων κάθε νεκρού. Ο Thanh Hoang βλέπει στην κατεύθυνση των «10 Κολάσεων». Στο απέναντι τοίχο απεικονίζεται η Quan Am Thi Kinh να κρατά τον γιο της.
Στην άλλη πλευρά του τοίχου βρίσκεται ένας θάλαμος με κεραμικές μορφές 12 γυναικών που κάθονται σε 2 σειρές, με παιδιά ολόγυρά τους. Κάθε γυναίκα εκπροσωπεί και από ένα έτος του Κινέζικου ημερολογίου. Πάνω από τον θάλαμο δεσπόζει η Kim Hoa Thanh Mau, επικεφαλής όλων των γυναικών.

Κείμενο – φωτογραφίες: Zalmoxis.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s