Home

Πολλοί έχουν αναρωτηθεί πώς γίνεται να είναι τόσο φανατικοί με το Ισλάμ οι Πακιστανοί. Χιλιάδες «μεντρεσέδες» (ισλαμικά σχολεία) φυτώρια Ταλιμπάν, εκφράσεις υπερβολικής -πέρα από τα όρια της θρησκοληψίας- λατρείας (π.χ. αυτομαστιγώματα Σιιτών) ακραία ισλαμική ηθική, διαπλοκή κληρικών – φεουδαρχών – στρατού, θρησκευτική βία και όλα αυτά σε μια -να μην το ξεχνάμε- Ισλαμική Δημοκρατία όπως επισήμως αναφέρεται το πακιστανικό κράτος (سلامی جمہوریۂ پاکستان).
Οι εξηγήσεις είναι πολλές και έχουν να κάνουν άλλωστε και με την ίδια τη δημιουργία του κράτους του Πακιστάν πριν 6 δεκαετίες επί τη βάσει του θρησκεύματος (μιας χώρας για τους μουσουλμάνους Ινδούς).
Αυτό όμως που συμβαίνει στα σχολεία με την φονταμενταλιστική διαπαιδαγώγηση των μικρών παιδιών από πολύ μικρή ηλικία, είναι κάτι το πρωτοφανές. Εκατομμύρια μαθητές διδάσκονται στο αλφάβητο, ότι στην Ούρντου, το γράμμα «Α» είναι για τον Allah, το γράμμα «Β» για το «Βandook» (όπλο) και το γράμμα «J» για την «Jihad» (Ιερός Πόλεμος). Αυτό το αλφάβητο περιέχεται σε αναγνωστικό το οποίο έχει εκδώσει ο οίκος Iqra Publishers και παρότι δεν είναι το επισήμως αναγνωρισμένο από το πακιστανικό κράτος, εν τούτοις διδάσκεται σε όλα τα ισλαμικά και σε πολλά κανονικά (κοσμικά) σχολεία όλης της χώρας (το βαθύ ισλαμικό κράτος γαρ…).
Δεν πρόκειται όμως μόνο γι αυτές τις λέξεις.  Στην ούρντου, το αντίστοιχο γράμμα «Τ» διδάσκεται στα παιδάκια ως το γράμμα με το οποίο αρχίζει η λέξη «Takrao» («Σύγκρουση») το γράμμα «Κ» για τη λέξη»‘Κhunjar» («Στιλέτο)» το «Η» για το «Ηijab» («Φερετζές») και το «Z» για τη λέξη «Ζunoob» («Αμαρτίες») όπου ως αμαρτήματα παρουσιάζονται ακόμη και η παρακολούθηση τηλεόρασης, τα μουσικά όργανα ή και το πέταγμα του χαρταετού!
Στους μεντρεσέδες, οι οποίοι σε αρκετές επαρχίες είναι περισσότεροι από τα κοσμικά σχολεία, η μάθηση ταυτίζεται με το κοράνι. Διδάσκονται η αποστήθιση του κορανίου, η εξήγησή του (ταφσήρ) ρητά του Μωάμεθ (χαντίθ) οι νόμοι των ρητών (ουσούλ ουλ χαντίθ) και αξιώματα του ισλάμ (ουσούλ ουλ φικ) μαζί με αραβική γλώσσα, αραβική φιλολογία, ακόμη και ισλαμική πολιτική οικονομία στις ανώτερες τάξεις. Δεκάδες χιλιάδες επίσημα και ανεπίσημα ισλαμικά ιεροδιδασκαλεία λειτουργούν ανεξέλεγκτα στο Πακιστάν, όπου τρομοκρατικές οργανώσεις όπως η Λασκάρ ε Ταΐμπα χρηματοδοτούν με λεφτά των Σαουδαράβων τα ιεροδιδασκαλεία αυτά για να στρατολογούν αργότερα μαθητές τους ως τρομοκράτες. Με αποτέλεσμα, η χώρα αυτή με τις τεράστιες δυνατότητες σε φυσικούς πόρους, να παραμένει μια από τις «μαύρες τρύπες» του πλανήτη και εξαγωγέας τρομοκρατίας.
Το ερώτημα είναι ποιός πολιτικός θα διακινδυνεύσει κάποτε  να δώσει τέρμα σε όλα αυτά, καθώς το χειρότερο που έχει να πάθει δεν θα είναι απλώς και μόνο μια υποχρέωση σε παραίτησή του από το βαθύ ισλαμικό κράτος. Άλλωστε το Πακιστάν έχει παράδοση στο βίαιο τέλος στην ζωή πολιτικών προσώπων.
Σε κάθε περίπτωση μοναδική λύση για να γίνει το Πακσιτάν κανονική χώρα, είναι να επιστρέψουν τα ιεροδιδασκαλεία στο 1971 όταν υπήρχαν μόλις 900 από αυτά σε όλη την χώρα προτού φθάσουν τα 25.000 το 1988 και αργότερα τις 40.000, καθώς και να επιστρέψει η χώρα στο προ του Ζία ουλ Χακ κοσμικό παρελθόν της.

Advertisements

42 thoughts on “Με τις λέξεις «Τζιχάντ», «Στιλέτο», «Φερετζές», «Όπλo» και «Αλλάχ» μαθαίνουν την αλφαβήτα τα Πακιστανόπουλα

  1. αυτά τα ξέρω, και ξέρω επίσης πως αυτή είναι μια γνωστή μέθοδος…
    σε πολλά μέρη.
    ήταν και σε πολλές θρησκείες…
    έχω την αίσθηση ότι τώρα πια, μόνο σε ισλαμικές χώρες ο σκοταδισμός, και όχι καν φονταμενταλισμός, είναι τόσο διαδεδομένος, κι αυτό με στεναχωρεί πολύ.
    στη διαδήλωση μιας κυριακής για την παλαιστίνη βρέθηκα με το μικρό μου γιο να περπατήσω δίπλα στη σημαία της παλαιστίνης. αυτή με ενδιέφερε, να σταματήσει το αιματοκύλησμα και τίποτε άλλο. νάσου και μια μπλούζα στρατιωτική υψωμένη σε ένα καλάμι. ξαπλωτή η σημαία, τεράστια, και ακριβώς ως λάβαρο, η μπλούζα. πάνω της ήταν το πορτρέτο του αιμάν αλ ζαουάχρι, τόσο κοντινού στον ουσάμα μπν λάντεν.
    τέλος πάντων, διαδήλωση είναι αυτή, όλοι μαζί είμαστε. το σλόγκαν ήταν για τη λεφτεριά στην παλαιστίνη. μετά πίσω ακολουθούσαν κάτι άλλες ελληνικές ομάδες, μια φώναζε ‘ούτε κράτος ούτε θρησκεία’ κλπ, και κάτι για το λαό. λες κι ήταν το θέμα. γυρνάνε οι παλαιστίνιοι, κι είχε πλάκα, κοιτάνε καλά καλά και το γραπτό σλόγκαν κι αρχίζουνε τα δικά τους περί ισλάμ και ισλάμ κλπ.
    πάντως το πρωτοπαλλίκαρο του συχωρε΄μενου του αραφάτ ήταν χριστιανός κι η παλαιστίνη πάλευε να γίνει μια ανεξάρτητη χώρα.
    τώρα το δράμα είναι πολύπλοκο.
    το σκοτάδι απλώνει.

  2. @ abttha,

    θυμήσου τί συνέβη τον Φεβρουάριο 1982 στη Χαμά. Στον βομβαρδισμό της πόλης σκοτωθηκε ένας ανεξακρίβωτος μεγάλος αριθμός πληθυσμού, έλεγαν τότε για 30.000 νεκρούς! Το 1/8 της πόλης δηλαδη «πήγε» υπέρ της Μουσουλμανικής Αδελφότητος. Τέτοιος αριθμός νεκρών μέσα σε τόσο λίγες ημέρες δεν συναντάς καθημερινά Και όμως αυτή η σφαγή παραμένει άγνωστη στον πολύ κόσμο.
    Ποιός ήταν ο λόγος του αιματοκυλίαματος; Να «κοπεί ο βήχας» των ισλαμιστών. Αυτά επί μακαρίτη Άσσαντ. Επί του νεώτερου τώρα, του Μπασάρ, οι φανταμενταλιστές δεν είναι απλώς η σιωπηρή αντιπολίτευση, αλλά αν διεξάγονταν εκλογές σήμερα, άυριο το πρωί θα ίσχυε ο νομος της σαρία. Ωραίο σενάριο: Αλαουίτες σε συμμαχία με τα «εξαδέλφια» σιιίτες της Παλαιστίνης και Σουνίτες στη Δαμασκό. Ποιό θα είναι το επόμενο βήμα; Προτεκτοράτο ξανά ο Λίβανος και αφίσες στο Κάιρο με τον Ραμσή Β’ να κρατάει καλατσνίκοφ στο ένα χέρι, το Κοράνι στο άλλο!
    Ίσως αυτό να ήταν πάλι ένα ιδανικό σενάριο για την Ελλάδα καθώς στη συνέχεια η Τουρκία, όχι Αγαθονήσι, όχι ίμια, ούτε… Ιζμίρ δε θα κοίιταζε…
    Και όλα αυτά, επειδή ο αραβικός πολιτικός κόσμος, της αριστεράς (κυρίως αυτής) περιλαμβανομένης κ…βαράει!

  3. εχεις το προβλημα, εχουμε τη λυση!!!!

    Τους στελνουμε πακετο την κυβερνηση η οποια δεν χαμπαριαζει απο παραιτησεις, ευθυξιες και κολοκυθια τετοια, τους δινουμε και τον Αρουλη για υπουργο παιδειας για να επιβλεψει τα καινουργια σχολικα βιβλια.

    Α για Ασυδοσια αλα ΝΔ
    Β για Βολεμα αλα ΝΔ+ΠΑΣΟΚ
    Γ για Γαμωσταυριδια=η μονη γλωσσα που ομιλουν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ
    Δ για Δημοσιος Υπαλληλος πριν και μετα θανατον
    Ε για »Ελα μωρε»!

    κοκ.

    τι λες? να τους ξαμολησω???

  4. Ακριβώς αυτή η επικράτηση στο Πακιστάν δεν αποκλείεται κάποια στιγμή να οδηγήσει σε νέα σύρραξη με την προαιώνια εχθρό του, την Ινδία. Η περιοχή του Κασμίρ δεν αποκλείεται να αποτελέσει μια νεα αιτία σύρραξης, τη στιγμή, μάλιστα, που η συντριπτική πλειοψηφία του πληθυσμού του είναι σκληροπυρηνικοί μουσουλμάνοι. Πάντως, μην απορήσεις, αν ακούσεις ότι πρέπει να σεβόμαστε τις πολιτιστικές και θρησκευτικές ιδιαιτερότητες των άλλων λαών και χωρών!

  5. @ exofthalmi,

    Αλφα Βήτα Γάμα Δέλτα,
    Είσπραξε τις μίζες σβέλτα!

    Έψιλον Ζήτα Ήτα Θήτα,
    Να βουτήξεις κι άλλα κοίτα!

    Ιώτα Κάπα Λάμβδα Μι,
    Μην κολώνεις σ’ «όχι» σε «πρέπει» και σε «μη»!

    Νι, Ξι, Όμικρον, Πι,
    Προμήθειες και βούτες έπαψαν να ειν’ ντροπή!

    Ρω Σίγμα, Ταυ, Ύψιλον,
    πέτα πια το τζην βάλε φράκο και ημίψηλον!

    Φι Χι Ψι Ωμέγα!
    Η Ελλάς είναι μπουρδέλον μέγα!

  6. @ περιούσιος,

    Αν δεν βρεθεί άμεσα μια βαλβίδα να αποσυμπιεστεί η κατάσταση στο Πακιστάν, η έκρηξη που επίκειται θα έχει ανυπολόγιστες συνέπειες από Ινδική μέχρι Μέση Ανατολή.
    ‘Οσο για το Κασμίρ, άλλη μια παρακαταθήκη της αγγλικής διπλωματικής αλητείας…

    Υ.Γ. Άν δεν έχεις επισκεφτεί το Κασμίρ, σου συστήνω να πας. Θα καταλάβεις γιατί πολλοί το θεωρούν ως το ομορφότερο μέρος στο κόσμο.

  7. @ abttha ,

    Αυτή τη στιγμή που διαβάζω το σχόλιό σου, πίνω
    Sandal Sharbat. Toυτέστιν, σιρόπι σανταλόξυλου, φερμένο από Πακιστάν. Πίνεται αραιωμένο σε νερό, όμως τώρα εγώ το πίνω αραιωμένο σε χαρμάνι τσαγιού με κάρδαμο και κινέζικο πράσινο «γκανπάουντερ» ακούγοντας Νουσράτ Φατέχ Αλή Χαν. Στο λέω επειδή είμαι βέβαιος πως μπορείς να εκτιμήσεις το σκηνικό…

  8. @ L’Enfant de la Haute Mer,

    Τί μου θύμισες τώρα… Τη συνεργασία του με μία από τις 4 ντάμες της «ανατολικής» και «ανατολίτικης» μουσικής, την Φαϋρούζ όταν βρισκόταν στη Βηρυττό (στις άλλες 3 περιλαμβάνω τις Ουμ Καλσούμ, Νουρ Τζαχάν και Λάτα Μανγκέσκαρ) και το φεστιβάλ Μεσοποταμίας.
    Μεγάλη μορφή της παγκόσμιας μουσικής (και ως θεωρητικός).
    Δεν πας καλά από αφέψημα, έ; Κρίμα! Όταν μπορέσεις πάντως φτιάξε ένα kahwa μιας και ο Περιούσιος έθεσε ζήτημα Κασμίρ. Εκεί βάζουν στο τσάι σαφρόν, φλύδα αμλυγδαλο, κανέλα και ένα κομμάτι κάρδαμο. Ό,τι πρέπει μετά από μια κουραστική εβδομάδα…

  9. Ακριβώς! Πράσινο! Υπάρχει και έτοιμο εμπορίου με κάρδαμο από Κεϋλάνης που μπορείς να βρεις στην Ελλάδα (π.χ. το Thé Cardamome της Ahmad μόνο που είναι απλώς μαύρο τσάι με κάρδαμο) μέχρι το «JAY» Kashmiri Kahwa στην Καλκούτα (δεν ξέρω αν πηγαίνει στην Ευρώπη).
    Το σωστό Kahwa πάντως περιλαμβάνει:

    1. Πράσινο τσάι.
    2. Ένα μικρό κομματάκι κανέλα
    3. Σαφρόν
    4. Φλύδα αμύγδαλου
    5. Πράσινο κάρδαμο.

  10. ενοείται ότι θα το παρασκευάσω ιδιοχείρως !
    Φλύδα αμυγδάλου, πόση/φλυτζάνι ?
    Σκέφτομαι όμως ότι το πράσινο τσάϊ εκχυλίζεται πολύ πιο γρήγορα από την κανέλα !
    Μήπως αρχίζω με την κανέλα και βάζω αργότερα τα υπόλοιπα ?

  11. Στο μυθιστόρημα του Σαλμάν Ρουσντί «ΣΑΛΙΜΑΡ, Ο ΚΛΟΟΥΝ» υπάρχουν αρκετές περιγραφές της ομορφιάς του Κασμίρ, ως, επίσης, και η ενίσχυση του ακραίου ισλαμικού στοιχείου με την εγκατάσταση Πακιστανών, που αλλοίωσαν τον ανεκτικό ντόπιο πληθυσμό.

  12. @ L’Enfant de la Haute Mer,

    όλα σε μικρές ποσότητες. Η φλύδα από 1 – 2 αμύγδαλα είναι αρκετή.
    Όσο για την κανέλα, θα πρότεινα μια υγιεινιστική αυθαιρεσία: όσο λιγότερο βρασμένη τόσο περισσότερο «διασώζονται» ουσίες όπως η πολύτιμη πολυφαινόλη MHCP η οποία υποκαθιστά την ινσουλίνη. Είναι θέμα επίσης πόσο θέλεις να αναγνωρίζεται η οσμή και γεύση του κάθε συστατικού.

    Έχε υπόψη ότι παρέλειψα για τους ίδιους «υγιεινιστικούς «λόγους και την ζάχαρη την οποία προσθέτουν ως 6ο συστατικό στο Kashmiri kahwa.

  13. @ περιούσιος,

    Οι Άγγλοι, στη λογική του «διαίρει και βασίλευε» ξεπάστρεψαν πρώτα τους Σιχ στο Κασμίρ, ανέβασαν ινδουιστή μαχαραγιά (16 Μαρτίου 1846 παρέδωσαν το Κασμίρ στον Gulab Singh) και ευνόησαν την άφιξη μουσουλμάνων εργατών επειδή ως πιο αγράμματοι δεν θα μετέφεραν επαναστατικές ιδέες όπως έκαναν π.χ. οι Βεγγαλέζοι που τους έδιωξαν πίσω στην Καλκούτα.

  14. @ abttha,

    Καλά, θα μας… τρελάνεις; Δεν φτάνει που έχεις στείλει τόσο κόσμο αδιάβαστο με τον αλ Χαμντάνι, τον Νιρβάνα, την αραβολογία, τη λογοτεχνία, τον Παπαδιαμάντη, τις ρητορικές περιόδους και τον συμβολισμό του Χιλάλ, μας λες τώρα ότι ζηλεύεις και… γνώσεις;

    Άσχετο: μιας και είπα για αραβολογία, δεν ξέρω αν έχεις δοκιμάσει στο τσάι την αραβική εκδοχή του γκη (سمنة بلدي ) το «samnah baladi»που παράγουν στην Αϊγυπτο, όπως κάνουν διάφοροι λαοί της Ασίας από Βόρειο Πακιστάν και Λαντάκ μέχρι Μογγολία που το βάζουν στο τσάι. Βέβαια, οι Άραβες λόγω κλίματος δεν πρέπει να το προτιμούν άσε που είναι παχυντικό…

    @ abttha

    @ L’Enfant de la Haute Mer

    τσάι γκη:

    τσάι Άσσαμ ή Ντάρτζηλιν,
    αλάτι (προαιρετικά, μαζί με ζάχαρη)
    1/2 κουαλιά γλυκού γκη (βούτυρο το οποίο είναι ντόπα πρωτεϊνης)
    1 κουταλιά γάλα

    («Χειμωνιάτικη» συνταγή).

  15. Κατά το μυθιστόρημα, που αναφέρω, οι μουσουλμάνοι, που ζούσαν εκεί έως τα μέσα της δεκαετίας του ’70, ήταν ανεκτικοί και δεν είχαν καμμία σχέση με τους φανατικούς. Από ένα σημείο και μετά μετανάστες από το Πακιστάν αλλοίωσαν αυτό το στοιχείο. Περισσότερα δε γνωρίζω.

  16. Παράθεμα: ΕΝΑΣ …ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΣΤΑ TOP 100 ΤΟΥ WOORDPRESS. « Kopanakinews’s Weblog

  17. @ περιούσιος,

    To ισλάμ έχει ισχυρή παρουσία στο Κασμίρ ήδη από τον 13ο αιώνα και μάλιστα υπάρχει και μια πολύ πλούσια σούφι παράδοση. Πάντως, χίντου, μουσουλμάνοι και σιχ συμβίωναν ειρηνικά επί αιώνες και επιπλέον είχαμε και περιπτώσεις θεοκρασιών αλλά και μίξης λατρευτικών στοχιείων και πάτως μιας αρμονικής συμβίωσης μεταξυ ινδουισμού, βουδισμού και ισλάμ, όχι μόνο στο Κασμίρ αλλά ανατολικά μέχρι και το Κάσγκαρ στην Κίνα.
    Ο Ρουσντί είναι πρώτα Ινδός και μετά σουνίτης μουσουλμάνος και αυτό ας μην το ξεχνάμε (εννοώ για το μυθιστόρημα)…

  18. Καλημέρα Zalmoxis

    Είπες κάτι που ξαφνικά έκανε «κλικ» στο μυαλό μου, σαν αξιοπρόσεκτο. Σε μια εποχή που ξαφνικά συστρατεύονται πάρα πολλοί στη χώρα μας κατά του υποτιθέμενου «εθνομηδενισμού», με μια ιδεολογία που κατηγορεί τον (λεγόμενο) «πολυπολιτισμό» ότι φταίει για όλα τα δεινά, κ.ο.κ.
    …είπες το εξής προηγουμένως:

    …χίντου, μουσουλμάνοι και σιχ συμβίωναν ειρηνικά επί αιώνες και επιπλέον είχαμε και περιπτώσεις θεοκρασιών αλλά και μίξης λατρευτικών στοχιείων και πάτως μιας αρμονικής συμβίωσης μεταξυ ινδουισμού, βουδισμού και ισλάμ, όχι μόνο στο Κασμίρ αλλά ανατολικά μέχρι και το Κάσγκαρ στην Κίνα.

    Αναρρωτιέμαι ΠΩΣ εξηγεί αυτό το φαινόμενο ο κάθε «αντι-νεοταξίτης» και «αντι-εθνομηδενιστής» Ελληνας διανοούμενος (αρχής γενομένης του Γιανναρά, του Ζουράρι αλλά και του Καραμπελιά), που θεωρεί πως η πολυπολιτισμικότητα είναι πάντα ΜΟΝΟ «επιβεβλημένη άνωθεν», από την κεντρική εξουσία κάθε αυτοκρατορίας, χωρίς την οποία (υποτίθεται ότι) όλοι οι πολλαπλοί λαοί και πολιτισμοί θα σφάζανε ο ένας τον άλλον σε «χρόνο D-T» μόλις θα κατέρρεε η Κεντρική Εξουσία.

    Ενας φίλος, που πιστεύει αυτό το πράγμα, έχει φτάσει στο σημείο μέχρι και να πιστεύει ιδέες σαν εκείνες του Kevin MacDonald, που έγραψε όλα εκείνα τα συνομωσιολογικά βιβλία που λάτρεψαν πολύ κι οι αντισημίτες.

    Δηλαδή, ΔΕΝ κατάλαβα ΠΩΣ εξηγείται η συμβίωση διαφορετικών ειδών θρησκείας και φυλής επί τόσους αιώνες, ακόμη και αν ίσχυε κάποιο είδος κράτους. Κανονικά θα έπρεπε να είχαν πολλές προστριβές, ενώ μάλλον δεν είχαν καθόλου, ή ελάχιστες…

    Μήηηπως… _αντίθετα_ με τους αντι-εθνομηδενιστές συνομωσιολόγους, υπάρχει δηλαδή ΕΜΦΥΤΗ στον άνθρωπο και η ικανότητα επικοινωνίας και αρμονικής συμβίωσης ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΜΟΡΦΩΝ πολιτισμού και θρησκείας και φυλών, και…. ΜΟΝΟ όταν η Κεντρική Εξουσία τους «προγραμματίσει» (κατάλληλα) αρχίζουν και τσακώνονται και σφάζονται χωρίς λόγο;

    Το θέμα είναι σοβαρό, γιατί το πρόσφατο άρθρο του Γιώργου Καραμπελιά στο Αρδην της 10ης Ιανουαρίου (με το οποίο διαφώνησα πολύ έντονα αλλά και κόσμια – με σχόλια στο ίδιο το ιστολόγιό του)… το ΚΟΠΙΑΡΑΝΕ αμέσως αμέτρητα «πυροβολημένα» (και μη) blog, τσουβαλιάζοντας όλους όσους διαφωνούν σαν «εθνομηδενιστές» – Μια λέξη ΑΝΥΠΑΡΚΤΗ σε όλο τον πλανήτη, παρά μόνο εριφραστικά σαν «national nihilism» (κλπ. κλπ).

    Εκείνο που με πειράζει είναι η παράνοια πως κάθε είδος πολυπολιτισμού είναι κατευθυνόμενο άνωθεν (ακόμη και «μαγειρεμένο από Εβραίους») έτσι ώστε να καταστραφεί η αυθεντικότητα του κάθε τοπικού πολιτισμού.

    Μήπως πρέπει να δουλέψουμε δημιουργικά για να βρούμε έστω εκείνο το είδος πολυπολιτισμού που υπήρξε ΑΝΕΚΑΘΕΝ και μεγαλούργησε χωρίς απαραίτητη τεχνητή στήριξη από πονηρές εξουσίες; Λέω… μήπως;

    2) Και τέλος ΓΙΑΤΙ πρέπει σώνει και καλά όλοι όσοι «αποδομούν το έθνος» να είναι και… μηδενιστές ή εθνομηδενιστές; Δηλαδή κι ο Βούδας που αποδόμησε το ίδιο το «Εγώ» του (και των άλλων) «μηδενιστής» ήταν;
    Μήπως -τελικά- μηδενισμός ΑΞΙΩΝ είναι ο εθνικισμός, ενώ η ζωντανή ύπαρξη αξιών δεν ενδιαφέρεται να συντηρήσει μια «Στέρεα Ουσία» όπως το έθνος αλλά αντίθετα… ΡΕΕΙ δημιουργικα κατασκευάζοντας τα πάντα;

    Φταίει ο καλός ήλιος και ο… καλός ύπνος που… ξεσπάθωσα σήμερα!
    Καλή σου μέρα… 🙂

  19. @ omadeon,

    η εθνικιστική αρχή απαιτεί ιδανικά τη σύμπτωση έθνους και επικράτειας, πράγμα προφανώς αδύνατο και άτοπο.
    ‘Αρα οι κοινωνίες, είτε πριν την επινόηση του έθνους -κράτους (που είναι δύο μόνον αιώνων ανέκδοτο) είτε μετά, ήταν αναγκαστικά πολυ-πολιτισμικές (plural) και όχι διαπολιτισμικές. Είτε γιατί ενσωμάτωναν αλλογενείς ως μετανάστες, είτε γιατί τους πολιτογραφούσαν αναγκαστικά προσαρτώντας τα εδάφη τους.
    Ειδικά πριν το εθνικό κράτος, υπήρχε ένας σαφής εθνοτικός καταμερισμός της εργασίας κι αυτός ο κανόνας μια χαρά λειτουργούσε, εκτός φυσικά από τις περιόδους κρίσης. Αυτά για παράδειγμα τα λέει για τη γειτονιά μας ο Traian Stoianovitch «Ο κατακτητής ορθόδοξος Βαλκάνιος έμπορος», στο: Σπύρος Ασδραχάς (επιμ) «Η οικονομική δομή των βαλκανικών χωρών (15ος-19ος άι.)» (Αθήνα 1979, εκδ. Μέλισσα). Εκτός από τονεθνοτικό καταμερισμό της εργασίας, υπήρχε και έναςεθνοτικός καταμερισμός του χώρου.
    Όλα αυτά βέβαια πρέπει κανείς να τα δεί όχι ως στεγανά και κάθετα διαχωρισμένα, αλλά μάλλον ως κάποιου είδους ‘συνεχή’ και σταδιεκές μεταβάσεις από τον έναν χώρο στον άλλο, εφ’όσον υπήρχαν άτομα που εξασφάλιζαν τους ενδιάμεσους χώρους.
    Ο Ernest Gellner, στο ‘εθνη και εθνικισμός’ δίνει ένα ωραίο παράδειγμα για μια φανταστική χώρα, τη Ρουριτανία, που διαβάζοντάςτο κανείς δεν μπορεί να μην σκεφτεί (και) την ελληνική περίπτωση.
    Θα έλεγα λοιπόν ότι φαγωμάρα είναι ένας στόχος που καθορίζεται από τις εξουσίες και τις ελίτ, οι οποίες κατασκευάζουν μία υψηλή κουλτούρα (βλ. καθαρεύουσα) και ύστερα εκλαϊκευτικά επινοείται το όποιο πολιτισμικό μπαϊράκι, που θα δημιουργήσει γρήγορα και με διάρκεια γερές συσσωματώσεις και φανατικούς, έτοιμους να φαγωθούν (για θρησκεία, για γλώσσα, για φυλή, για πατρίδα). Ο Gellner, εκδ. Αλεξάνδρεια μια χαρά τα ξεκαθαρίζει.
    Τα λέει επισης ο E.J.Hobsbawm. Έθνη και Εθνικισμός από το 1780 έως σήμερα: πρόγραμμα, μύθος, πραγματικότητα. Αυτό υπάρχει στα ελληνικά ονλάην στο : http://www.scribd.com/doc/6299616/EJHobsbawm-1780-

    Υπάρχει επίσης και το : Benedict Anderson,Φαντασιακές κοινότητες
    Στοχασμοί για τις απαρχές και τη διάδοση του εθνικισμού, στη Νεφέλη.
    Το : Μειονότητες. Θρησκεία και πολιτική, στο Κατάρτι, του Elie Kedourie, ο οποίος έχει γράψει και του ίδιου, στον ίδιο εκδότη το: Τίτλος : Ο ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΣ
    Τέλος, το Ethnic Groups and Boundaries : The Social Organization of Culture Difference του Fredrik Barth.
    Αυτά είναι τα «πατερικά» κείμενα για το θέμα (από το 1960κάτι ως το 1980φεύγα).

    plural societies : Societies composed of multiple ethnic, racial, religious, national, tribal, and/or linguistic groups that retain their cultural identities and social networks but participate in shared political and economic systems.
    Άλλος ορισμός : A society in which several ethnic groupings coexist, each living in communities or regions variously separate from the others.
    Συζήτηση : http://www.obs-pascal.com/node/502
    http://www.lausti.com/focus/2001/malik.html
    Και από http://en.wikipedia.org/wiki/Plural_society:
    A plural society is defined by Fredrik Barth as a society combining ethnic contrasts: the economic interdependence of those groups, and the ecological specialization (i.e., use of different environmental resources by each ethnic group). The ecological interdependence, or the lack of competition, between ethnic groups may be based on the different activities in the same region or on long–term occupation of different regions in the same nation–state. In Barth’s view, ethnic boundaries are most enduring and stable when groups occupy different ecological niches; simply, they make their living in different ways and don’t compete. When different ethnic groups exploit the same ecological niche, the militarily more powerful group will normally replace the weaker one. However, if the weaker group is better able to use marginal environments, the two groups could also coexist. Ethnic boundaries, distinctions, and interdependence can be maintained given niche specialization, although specific cultural features of each group may change.

    Συγνώμη, ώ οικοδεσπότα, για το σεντόνι, είπα να επωφεληθώ πρωί-πρωί που δεν με βλέπει κανείς, δενν θα το ξανακάνω και ευχαριστώ για τη φιλοξενία

  20. @Enfant…
    Ευχαριστώ πολύ. Εξαιρετικό άρθρο, το πέρασα και στα δημόσια links, όπως και μερικά δικά σου άρθρα (πρώτη φορά είδα το μπλογκ σου)…
    Να δούμε τι θα πει ο Zalmoxis, ελπίζοντας ότι… δεν εκτροχίασα τη συζήτηση. Πάντως το σχόλιο δεν ήταν κι εντελώς άσχετο με το ποστ και νομίζω τον ενδιαφέρει.

    Παρεμπτιπτόντως, αν θέλεις να περνάς συνδέσμους, η κανονική ρύθμιση είναι για ένα σύνδεσμο σε κάθε σχόλιο νομίζω.

  21. ευχαριστώ, αλλά για ποιό άρθρο λές και ποιά άρθρα και ποιά δημόσια λύνξ ? στους συνδέσμους ? Που είναι και δεν τα βλέπω ? Παναγία μου ερευνήτρια !

    Εγώ πάντως βλέπω το βλογ σου, καθόλου για πρώτη φορά.

    νομίζω πως κάποια ρύθμιση έχεινα κόβονται ταπάνω από δύο, μερικοί κόβουν κάθε link-σε ρωτάει μάλλον. Δεν λέει να τά στελνα ένα ένα.

  22. @Enfant…
    Εννοούσα Το άρθρο στο New Left Review. Πέρασε και μέσα στους 4900 συνδέσμους που έχω στο delicious.com/omadeon (όπως και δικά σου ποστ). Οι 10 πιο τελευταίοι σύνδεσμοι βγαίνουν αυτομάτως και στο blog, στήλη αριστερά, λίγο πιο κάτω… (αν και καθυστερούν λίγο κάθε φορά).

  23. Όσο πιο προηγμένη είναι μια οικονομία, τόσο αμβλύνονται οι εθνοτικές διαφορές, καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις, αυτές έχουν να κάνουν με τον πλούτο και μόνο, με όλα τα υπόλοιπα απλές προφάσεις. Όταν οι όροι του παιχνιδικού εία ιο δεδομένοι, τότε εκλείπουν οι αιτίες.

    Ο αμερικανικός εμφύλιος ήταν πόλεμος μεταξύ του βόρειου αγλλοσαξωνικού προτεσταντικού μοντέλου που έφτιαξε τον σύγχρονο καπιταλισμό και του νότιου φεουδαρχικού καθολικού (που ήθελε τσάμπα εργατικά χέρια άρα κα σκλάβους).

    Η αδυναμία συμβίωσης μεταξύ «βόρειων» και «νότιων» στην Κύπρο δεν είναι αδύνατη μόνο διότι πρόκειται για μουσουλμάνους VS χριστιανών και για τούρκους VS ελλήνων, αλλά και διότι πρόκειται για φτωχούς simplicissimi VS πλουσίων. Όταν για παράδειγμα συνεζητείτο το σχέδιο Ανάν, φάνηκε ξεκάθαρα ότι οι Τ/Κ το υπερψήφισαν ΚΥΡΙΩΣ διότι θα έβαζαν χέρι στην ευρωπαϊκή βοήθεια και οι Ε/Κ ΚΑΙ διότι δεν ήθελαν να μοιραστούν την ευμάρεια του νησιού με τους Τ/Κ. Το 1922 στην Μ. Ασία συνέβη κάτι ανάλογο: ήταν -ας το πούμε κάπως μεγεθυμένα χάριν ευκολίας- οι εργάτες κατά των αφεντικών τους, αφού οι Έλληνες ήταν ο κορμός της αστικής τάξης,η οποία σύμφωνα με τον Ατατούρκ έπεπε να γίνει αστική τάξη με εθνική συνείδηση. Αν οι Έλληνες ήταν μόνο λούστροι και λιμενεργάτες ακόμη στην Σμύρνη θα ζούσαν.

    Τα περισσότερα, οι ιθαγενείς της Αμερικής τα τράβηξαν λιγότερο από τα ιερατεία που πήραν μαζί τους οι αποικιοκράτες και περισσότερο από τους φεουδάρχες. Ειδικά σήμερα, αν έχουν εξαφανιστεί φυλές ολόκληρες από Απαλάχια μέχρι Γη του Πυρός αυτό οφείλεται στην «ανάπτυξη» όπως την εννούσε ο ευρωπαίος επυκυρίαρχος. Παράδειγμα, στον Καναδά. Οι Ιροκουά κυνηγήθηκαν και από Γάλλους και από Άγγλους διότι ασχολούνταν με την καλλιέργεια (άρα σε τομέα όπου υπήρξε κόντρα συμφερόντων) ενώ οι Ίνουιτ που ζούσαν από το κυνήγι και το ψάρεμα στα παγωμένα νερά του Βορείου Κεμπέκ δεν ενιοχλήθηκαν τουλάχιστον στον ίδιο βαθμό.

  24. «Όσο πιο προηγμένη είναι μια οικονομία, τόσο αμβλύνονται οι εθνοτικές διαφορές, καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις, αυτές έχουν να κάνουν με τον πλούτο και μόνο, με όλα τα υπόλοιπα απλές προφάσεις.»

    Συμφωνώ απόλυτα, με την προϋπόθεση ότι η οικονομία λειτουργεί σχετικά δίκαια για όλες τις εθνοτικές ομάδες, και δεν υπάρχουν κάποιες που «ταξικοποιούνται» και άρα εγκωβίζονται στα χαμηλά της κοινωνικής πυραμίδας, χωρίς δυνατότητες κοινωνικής κινητικότητας.
    ‘Αλλωστε δεν είναι λίγα και τα αποσχιστικά κινήματα ομάδων με βιοτικό επίπεδο καλύτερο του Μ.Ο. του κράτους στο οποίομετέχουν.

  25. «…δεν είναι λίγα και τα αποσχιστικά κινήματα ομάδων με βιοτικό επίπεδο καλύτερο του Μ.Ο. του κράτους στο οποίο μετέχουν…»

    Πράγματι, έτσι είναι και στην προϋπόθεση που ανέφερα για «προηγμένη οικονομία» πεεριλαμβάνω και αυτό. Όταν μια ομάδα που βρίσκεται πιο μπροστά από το κράτος νιώθει (ή έτσι την πείθουν) πως «καταπιέζεται» από παρωχημένα μοντέλα, φυσικό είναι να ζητήσει τουλάχιστον αυτονομία. Περιπτώσεις ουκ ολίγες, όπως π.χ. η ελληνική επανάσταση, το κίνημα για την ανεξαρτησία της Μπιάφρα, οι Φλαμανδοί, κ.λπ.

  26. Και κάτι τελευταίο, που έγραψε σε μια e-λίστα κάποιος άνθρωπος πολυ-πολυ-πολιτισμικής καταγωγήςκαι διπλής υπηκοότητας και που εντόπισα στο αρχείο μου.
    Έγραψε λοιπόν, πριν σχεδόν δύο χρόνια και περιγράφοντας την σύνθετη εθνοτική καταγωγή του, αλλά και τις περιοχές που έζησε η οικογένειά του τους τελευταίους 2 αιώνες, από τη Φλωρεντία, στη Σμύρνη κι έπειτα στηνν Ελλάδα, με ποικίλλες εν τω μεταξύ υπηκοότητες, αλλά και σταθερές ταξικές συνάφειες, ένα γάργαρο κείμενο, η κατακλείδα του οποίου ήταν :

    «Τελικα υπηκοοτητα, ιθαγενεια μαζι με την θρησκεια
    ειναι αναγκαια μονο για να χωριζουν.
    Μπασταρδοι ολων των χωρων ενωθειτε!»

  27. Χεχε,
    @Enfant de la Haute Mer, προσυπογράφω ΙΔΙΩΣ τις τελευταίες σου 3 γραμμές. Και το άλλο, ελευθερωθέν μεγάλο σου σχόλιο, ήταν όχι μόνο σωστό αλλά και εξαιρετικά χρήσιμο, για περαιτέρω αναζητήσεις, λύνοντας και πολλές παρανοήσεις.

  28. Παράθεμα: Πολυπολιτισμικότητα versus Εθνική Κουλτούρα Reloaded (Multiculturalism versus National Culture Reloaded)… « OMADEON

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s