Home

Το Πάσχα, ειδικά με τον τρόπο που γιορτάζεται στην Ελλάδα, πρέπει είναι –πιστεύω- η πιο βάρβαρη γιορτή στον κόσμο.

Την περίοδο του Πάσχα, ο Έλληνας εκδηλώνει τα απωθημένα του, τις μικρότητές του, τις κακίες του, τα συμπλέγματά του και –κυρίως- την υποκρισία του, καθώς όλες αυτές τις εκδηλώσεις τις αποκαλεί, με τον χαρακτηριστικό φαρισαϊσμό που τον διακρίνει, «θεία κατάνυξη», «θρησκευτική ευλαβικότητα», «ιερή μέθεξη» και άλλα τέτοια ωραία και βαρύγδουπα…

Μπορώ να επικαλεστώ πλείστους όσους λόγους οι οποίοι να αποδεικνύουν τη βαρβαρότητα του Πάσχα των Ελλήνων, όμως θα απαριθμήσω αυτούς που θεωρώ ως πιο χαρακτηριστικούς:

Πρώτον, η περιβόητη «νηστεία». Και ιδού τι εννοώ με ένα απλό παράδειγμα: Πριν λίγα χρόνια, βρέθηκα Μεγάλη Εβδομάδα σε ένα ελληνικό νησί. Εκεί, δύο ζευγάρια –εμφανώς νεόπλουτοι και οι 4- είχαν παραγγείλει… αστακομακαρονάδες (αυτήν έτρωγαν προφανώς και στα χωριά τους όταν ήταν μικροί κάθε Μεγάλη Παρασκευή…). Ένα έδεσμα δηλαδή «μέσα στην… κατάνυξη»! Ανάμεσα στις αστακομακαρονάδες, στις γαριδοσαλάτες και στο χταποδάκι για το ούζο, μπαίνει στην αυλή της ταβέρνας ένα πιτσιρίκι που «ήταν, δεν ήταν» 7 – 8 χρονών και που κράταγε ένα παγωτό πύραυλο. Οι «ευλαβικοί χριστιανοί» με τις αστακομακαρονάδες, προφανώς επειδή βαριόντουσαν ακόμη και να μιλήσουν μεταξύ τους και δεν είχαν τι άλλο να κάνουν, θεώρησαν «ιερή υποχρέωση» (σε απλά ελληνικά να κάνουν επίδειξη «εξυπνάδας») να «προγκίξουν» τον πιτσιρίκο που έτρωγε παγωτό Μεγαλοπαρασκευιάτικο με τη χαρακτηριστική «μαγκιά» του «Ελληνάρα».

Αμέσως, όλο το μαγαζί «με μια φωνή» πήρε το μέρος των 4 αστακομακαρονοδαφάγων. –«Το παγωτό έχει γάλα, άρα δεν είναι σωστό!» ο ένας, – «καλά, μάνα δεν έχει αυτό το παιδί να το ορμηνέψει;» μια άλλη. Με το που άνοιξα κουβέντα για το θράσος των «θεοσεβούμενων» αστακομακαροναδοφάγων να κάνουν –και το κυριότερο με τέτοιο αντιαισθητικά «εξυπνακίστικο» ύφος- παρατήρηση σε ένα πιτσιρίκι που είχε μείνει σαστισμένο, όλο το μαγαζί, ξανά «με μια φωνή»: – «Ο αστακός είναι νηστίσιμος, δεν είναι κρέας»! –«Το παγωτό έχει γάλα! Πίνει κανένας ορθόδοξος γάλα τέτοια μέρα;». Τώρα, πώς γίνεται πάνω σε ένα τραπέζι, «μετρημένες» πάνω από 10.000 θερμίδες να θεωρούνται «ευλαβικές» και το χωνάκι του πιτσιρίκου «βλάσφημο», αυτό μόνο η «ευλάβεια» του Ελληνάρα θεματοφύλακα της ορθοδόξου ημών παραδόσεως μπορεί να το εξηγήσει!

Δεύτερον, ο «εκκλησιασμός». «Μέσα σε κλίμα κατάνυξης» αναφέρονται με τη συνήθη ξύλινη γλώσσα τους τα δελτία ειδήσεων στις ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδας και της Ανάστασης. Τώρα, το αν με ότι με το που ακούγεται το «Χριστός Ανέστη» οι «πιστοί» βάζουν τα πόδια στον ώμο για να πλακωθούν στις μαγειρίτσες, στα τσουρέκια, στα αυγά και στους μπακλαβάδες, εκδηλώνεται αυτό το «κλίμα κατάνυξης», αυτό μόνο «ο ποιητής» το ξέρει! Χαβαλέ, παράτες, μπάντες, παρελάσεις κι όλα αυτά, γουστάρει ο ΄’Έλληνας. Είτε χαρούμενα είτε πένθιμα (γι αυτό και γεμίζει το κέντρο στις κηδείες των «επιφανών» συμπατριωτών του)! Λαμπάδα, κομμωτήριο, πιστόλι με κροτίδες, την καινούργια γραβάτα, το έξωμο, τη λαμέ τσάντα και… «πάμε εκκλησία;»

Τρίτον, το «κάψιμο του Ιούδα». Το γραφικό αυτό θέαμα όπου οι «πιστοί» εκτονώνονται (ο ένας για το δάνειο που δεν μπορεί να εξοφλήσει στην Αγροτική, η άλλη για τις φάπες που τρώει όλο το χρόνο από τον άντρα της, η παραάλλη -η θεούσα- επειδή «οι αντίχριστοι οι Εβραίοι, κακόχρονο νάχουνε, σταυρώσανε τον Χριστό») με ντουφεκιές, καψίματα, βρισιές και όλα αυτά τα «κατανυκτικά» είναι όντως μέσα στο «Πνεύμα της Αγάπης» συνάδοντας αν μη τι άλλο και με το βαθύτερο νόημα του Πάσχα (και τον υφέρποντα ρατσισμόν βεβαίως).

Τέταρτον, η γαστρορραγία. Ένας κλάδος που μου γίνεται ιδιαιτέρως συμπαθής αυτές τις ημέρες είναι οι νοσοκομειακοί, οι οδηγοί των ασθενοφόρων, όσοι έχουν βάρδιες στα εφημερεύοντα. Ο λαός με το πιο παχύσαρκα παιδιά στην Ευρώπη, ξεδιπλώνει για άλλη μια φορά τέτοιες μέρες το μεγαλείο του με τις γαστρορραγίες από την πολυφαγία. «Χριστιανικό πνεύμα» -λέει- το φαγητό μέχρι σκασμού κι ας διακηρύσσει η χριστιανική θρησκεία πως η λαιμαργία είναι ένα από τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα. Για την υποκρισία δεν λέει τίποτε! Λέει; Ε; Δε λέει…!

Πέμπτον, τα βεγγαλικά. Δεν πα΄ να βγαίνουν κάθε χρόνο μάτια, να κόβονται χέρια, να προξενούνται εγκαύματα, να καίγονται οι φρεσκοκομμένες «κουπ» των κυριών… Πάνω απ όλα η «παράδοση». Και από κοντά, τα κανάλια να παραμυθιάζουν τον κόσμο για τα πανάρχαια έθιμα, για καταγωγή από την Τουρκοκρατία (και αυτό, γιατί δηλαδή να θεωρείται «αξιωματικά» σαν κάτι ιερό;) για τις «παραδόσεις μας». Προσωπικά έχω δει και σκοτωμούς και έχω βρεθεί και σε εμπόλεμη ζώνη, αλλά αυτό το πράγμα του «ιμιτασιόν πολέμου» χωρίς αιτία, είναι απλώς μια βάρβαρη ηλιθιότητα.

Έκτον, «οι ρίζες». Επί 362 ημέρες το χρόνο, ο Έλληνας δεν ενδιαφέρεται καν να κάνει ένα τηλέφωνο στους συγγενείς να δει αν ο άλλος ζει ή πέθανε. Δηλώνει πάντα πολυάσχολος και τα λοιπά («τρέχω», «δεν προλαβαίνω»,κ.λπ.) είτε ως executive είτε ως απλός υπάλληλος. Και ξαφνικά, οι «Αθηναίοι» εκδράμουν στα χωριά τους για 3 – 4 ημέρες, να δουν τους γονείς, τα πεθερικά, τους κουμπάρους, τους μπατζανάκηδες, τις συννυφάδες, να ταλαιπωρηθούν, να κουτσομπολέψουν, να επιδειχθούν στα σόγια και τους συγχωριανούς για το ποιος κρατιέται καλύτερα «τσέπη τε και σώματι». Και στο γυρισμό (με τις ατέλειωτες ουρές στην εθνική) γκρίνια, μιζέρια, κατήφεια. Και μέσα σε όλα, καψουροτράγουδα, ανάκατα με κλαρίνα, ζουρνάδες και τα κιτς «χιτάκια» της εποχής που κατοπτρίζουν τον πολιτισμό μας.

Ως έβδομο «αμάρτημα», θεωρώ τα «ειδωλολατρικά» εκείνα έθιμα τα οποία με χριστιανικό μανδύα προσβάλουν τον «μετανευτώνειο» πολιτισμό και την κοινή λογική (και ο νοών, νοείτω…).

Υ.Γ.1: Όχι, δεν θα περιλάβω στα 7 θανάσιμα αμαρτήματα της Λαμπρής το σούβλισμα, καθώς ως φανατικός πολέμιος της κρεοφαγίας δεν θα είμαι αντικειμενικός. Θα αρκεστώ πάντως να παρατηρήσω ότι θεωρώ αποτρόπαιο το έθιμο των εκατοντάδων χιλιάδων αρνιών που σφάζονται αυτές τις ημέρες.

Υ.Γ.2: Έως τις 14:00 του Μεγάλου Σαββάτου, οι νεκροί από τα τροχαία δυστυχήματα της πασχαλινής εξόδου (ήτοι από τη Μεγάλη Δευτέρα) ήταν 34 και οι τραυματίες ξεπερνούσαν τους 280 (εκ των οποίων οι 34 πολύ σοβαρά). Αυτό το αμάρτημα (μαγκιά, αλκοόλ κι οδήγηση) κι αν είναι «θανάσιμο»…

Advertisements

40 thoughts on “Πάσχα Ελλήνων: Γιορτή της βαρβαρότητας (ή «τα 7 θανάσιμα αμαρτήματα της Λαμπρής»)

  1. Βρήκα σε σούπερ μάρκετ χαλβά σοκολάτα… 8 ευρώ! Οι ντομάτες 3,40 ευρώ! 25% πάνω το ψωμί! Κι ο αρμόδιος υπουργός κ.Κοντός στο…ύψος του!

  2. Να μην φας χαλβά…Μα κάτι απαιτήσεις ο κόσμος σήμερα!

    Θα συμφωνήσω με τον μοναχικό λύκο…Ένα πράγμα θα μου λείψει φέτος που δεν είμαι στα πάτρια να κάνω Πάσχα δε «ελληνοορθόδοξο» γούεη…κι αυτό είναι το κοκορέτσι!

    Ανθέλληνα διανοούμενε.Ο λαός τη σήμερον θέλει «χριστός ανέστη» και στο καπάκι Πέγκυ Ζήνα να αδειάσει 3 φιάλες να στανιάρει.Δεν πάμε καθόλου καλά και ίσως να φτάσαμε και στον πάτο αλλά…γι αυτό τη σήμερον ημέρα υπάρχουν τόσες άλλες χώρες να πας να ζήσεις θυσιάζοντας ελάχιστα πράγματα (εκτός κι αν θέλεις να ακούς τον Μήτσο τον περιπτερά να σου λέει καλημέρα).Δεν θέλει κόπο, θέλει τρόπο και πιστεύω ότι αν αφήσουμε την Ελλάδα στους ελληνάρες τότε έτσι όπως πάει θα την προσαρτήσει η αναπτυσσόμενη ΠΓΔΜ.

  3. Εκείνη την πίτσα την …. νηστίσιμη με τυρί σόγιας …. πού την βάζεις ;
    Δεν ξέρω τι να πω … Έχω την εντύπωση πως το να νηστεύω , τρώγοντας τέτοια πίτσα , θα ήταν το ίδιο σαν να … φτύνω τον Επιτάφιο …

  4. ζάλμοξη, δε σε αντέχω επιτέλους!
    αμάν πια!
    μα τίποτε δεν μπορείς να εκτιμήσεις τέλος πάντων!
    άσ τους ανρθώπους ήσυχους να την κατεβάσουνε στην μακαρονάδα τους, απο τη μύτη τους την έβγαλες, όπως ακριβώς αυτοί έβγαλαν από τη μύτη το παγωτό του μικρού!
    έλεος!
    τώρα το ελλήνων πάσχα και το πάσχα ελληναράδων,
    ε, εντάξει, έχεις και κάποια δίκια, αλλά διερωτώμαι, χε, χε, εσένα τέτοιες μέρες δε σου ανεβαίνει η χοληστερίνη; υποκριτή! φαρισαίε!
    τέλος πάντων, σωστά τα λές…
    χρόνια πολλά και καλή ανάσταση!
    επειδή κάτι έγραψες για θωμά στο λαζαράκι μου, κάτι μου ‘ρθε και μένα και κάτι χαζούλικο σου απάντησα στο σημερνό υπέροχο ποστάκι μου. έχω κι ένα πρόβλημα. όταν πατάω το όνομά σου από το δικό μου μπλογκ δε με βγάζει σε σένα, δεν ξέρω γιατί. πρέπει να μπω στη φίλη μου την ανζετά, και τότε έρχομαι ως εδώ. δυο τινά συμβαίνουν: ή το κάνεις επίτηδες για να αποφύγεις ηλιθίους (δεκτόν), ή εγώ έχω άι κιού ραδικιού (το είχαν προβλέψει όταν ήμουν μικρή).
    χαίρε!

  5. @eleni
    όχι δεν του ανεβαίνει ΚΑΜΙΑ χοληστερίνη. Ο Ζάλμοξης είναι χορτοφάγος. Οσο για το «υποκριτής», πιπέρι, κόκκινο πιπέρι στη γλώσσα!
    🙂

    @Zalmoxis
    Το όποιο παιγνιδιάρικο στυλ (από άλλους/άλλες) δεν αναιρεί το γεγονός ότι το Πάσχα έχει και μία άλλη, λανθάνουσα έννοια, εκείνη της Δικτατορίας της Πλειοψηφίας.

    Χθες το βράδυ είχα κυκλοφοριακά προβλήματα κάπου στην Αθήνα, σε τρομερό μποτιλιάρισμα λόγω του Επιταφίου, αλλά… είχα ειλικρινά ΞΕΧΑΣΕΙ ότι ήταν Μεγάλη Παρασκευή και ότι είθισται πομπή Επιταφείου. Εκνευρισμένος λοιπόν, πήρα τηλέφωνο στο κινητό ένα φίλο να τα πούμε. Εκείνη τη στιγμή ξεπρόβαλλε μία Ελληνική σημαία από την άκρη του παχύδερμου τρόλλευ ακινητοποιημένου μπροστά μου. Λέω λοιπόν στο φίλο αυτό: «Ρε συ, άστα να πάνε εδώ στο κέντρο μποτιλιάρισμα, κάποιοι με κάτι χλαμπατσίμπαλα και σημαίες μας έχουν κλείσει το δρόμο». «Και ποιοί είναι αυτοί;» – ρωτάει ο φίλος. «αααα…. ο Επιτάφειος είναι» (αναφωνώ έκπληκτος όταν το κατάλαβα). Ακολούθησε ηχηρό γέλιο στο τηλέφωνο: «α χα χα, εσύ δεν παίζεσαι».

    Τέτοιες μέρες έχω αγανακτήσει με όλα αυτά που γράφεις, και σε συγχαίρω για ΟΛΑ.

  6. α πα πα πα πα!
    ζάλμοξη, πληρωμένο τον έχεις αυτό το δικηγόρο τον αποπάνω που θα μου βάλει και πιπέρι στο στόμα!
    που αποκαλεί και το τρόλεϋ ‘παχύδερμο’! τον ρατσιστή!
    τέλος πάντων, επειδή εγώ είμαι ΚΑΙ καλή χριστιανή (και αυτό αναμφιβόλως, τουλάχιστον εδώ, το εκτιμάτε ιδιαίτερα -είμαι και έξυπνη και το κατάλαβα κιόλας:), τον συγχωρώ! και θέλω κι εγώ κομπλιμέντα!

    χρόνια πολλά σε όλους, και καλή σας μέρα!

  7. @ Βιολόγε,

    σε ζηλεύω μιας κι αυτό το Πάσχα το περνάω στα πάτρια… έστω και όχι «ελληνοπρεπώς» (φυτοφαγία, έθνικ μουσική, Βollywood σto dvd, καμιά τεκίλα…)!

    Θα συμφωνήσω σε όλα όσα λες και για την Πέγκυ Ζήνα και για την Κέλυ Κελεκίδου και για τρία μπουκάλια (συνήθως «Μπαλαντάι» ή «Τζώνυ» ή «Πέρδικα» -κι αυτά μπόμπα, «made in Aigaleo¨- μιας και του Ελληνάρα του είναι δύσκολο να προφέρει λ.χ. το «Γλένφιντιχ») και θα σου θυμήσω εν προκειμένω και μια φράση που είχε πει κάποτε ο Τσαρούχης: -«Η χειρότερη κατοχή που γνώρισε ποτέ η Ελλάδα, είναι η ελλήνική»!
    Καλή Ανάσταση!

  8. @ silia,

    τυρί με πίτσα σόγιας!!!
    Ως «γκουρμέ βετζετέριαν» μου ακούγεται δελεαστικό (εκτός περιόδου νηστείας εννοώ)! Δεν το είχα σκεφτεί τόσα χρόνια, γιατί εκτός από φυτοφάγος προσπαθώ -όποτε δεν το ξεχνάω- να είμαι και υγιεινιστής (κάτι που το θυμάμαι -που να πάρει η οργή- μόνο όποτε με πιάνει κάτι για πίτσα ή παγωτό)!!!
    Συμφωνώ πάντως πως αν θες να μπεις στο κλίμα της Μεγάλης Εβδομάδας, πίτσα με τόφου, σόγια και ζυμάρι ολικής είναι το ίδιο κοροϊδία όπως και η αστακομακαρονάδα!

  9. @ eleni,

    υπάρχει και μια τρίτη εκδοχή, να μην έχω πληκτρολογήσει το URL στο ποστ σου παρά μόνο το όνομά μου (άμα με πιάσει η αφηρημάδα, άσ’ τα να πάνε). Θα ξαναμπώ πάντως με αφοφμή τον Θωμά, ο οποίος μου φαίνεται μία από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της Αγίας Γραφής (ελπίζω να γράψω κάποτε σχετικά).

    Όσο για την ιστορία σου όπως γράφεις… «…κάποτε άλλοτε θα γράψω την ιστορία που ήθελα να βάλω σήμερις।
    μοιάζει με τις 1οο0καιμία νύχτες…»
    1.000+1 νύχτες, έ; Λοιπόν, μια από τις σημαντικότερες γιναικείες μορφές είναι για μένα η… Χαλιμά! Μόνο που τη Χαλιμά δεν θα την συναντήσεις στην Αραβία ή στην Περσία, αλλά λίγο ανατολικότερα. Και δεν είναι ένα το όνομά της όπως το προφέρουν οι περισσότεροι, αλλά δύο…

  10. @ omadeon,

    Είναι να μην αγανακτείς; Άκουγα πριν λίγο στο ραδιόφωνο: «34 νεκροί και 286 ελαφρά ή βαριά τραυματίες στην πασχαλινή έξοδο» (κι ακόμη δεν έχει αρχίσει η επιστροφή). Για σκέψου το… Οι νεκροί και οι τραυματίες ξεπερνούν κατά πολύ τους νεκρούς στο χτύπημα της Αλ Κάιντα στον σταθμό Ατότσα στη Μαδρίτη για το οποίο μιλούσε όλος ο κόσμος για μήνες…

    «…Ελληνική σημαία σε παχύδερμο τρόλεϋ…»! Είσαι απίστευτος! Εντελώς σουρεαλιστική περιγραφή (και σουρεαλιστική εικόνα βεβαίως…)! Τρόλεϋ σε design… Μποτέρο!

  11. Ζάλμοξη,
    μα… η σημαία δεν βγήκε ΜΕΣΑ από το τρόλεϋ. Απλά μέσα στο μποτιλιάρισμα, είδα ξαφνικά να ξεπροβάλλει ΠΙΣΩ από το τρόλευ (στα δεξιά) μια προτεταμένη Ελληνική σημαία.

    για ελάχιστα δευτερόλεπτα, νόμισα ότι ήταν κάποια διαδήλωση της… Χρυσής Αυγής. Μετά είδα και κάτι κοντάρια με θρησκευτικά σύμβολα και…. ησύχασα! 🙂

  12. Omadeon,
    χμμμ… Αφήνουμε στην άκρη το «σουρεαλισμός». Αυτό που περιγράφεις θυμίζει… Φελίνι!
    Αν πάντως θέλεις να κάνεις τη σουρεαλιστική καλή πράξη της ημέρας, βάλε ετικέτα στο
    Myths and fallacies about the theory of evolution που να λέει «ΜΗ ΤΣΟΠΑΝΑΡΑΙΟΙ»!
    (Ειλικρινά, η πιο ευρηματική ετικέτα που έχω διαβάσει είναι αυτό το «Τσοπαναραίοι» που βάζεις». Καταπληκτικό)!

  13. Πλάκα στην πλάκα, το tag «ΜΗ-ΤΣΟΠΑΝΑΡΑΙΟΙ» μόλις δημιουργήθηκε! Και θα χρησιμοποιηθεί για όλα τα θετικά ποστ, όπου σοβαρές ή χρήσιμες ιδέες… απο-προβατοποιούν το εκάστοτε θέμα! 🙂

    Ευχαριστώ για τα καλά λόγια Ζ, αλλά… αυτό το ποστ απλώς επισημαίνει τα καλά στοιχεία ενός καλού άρθρου, στο «New Scientist». Υπήρξαν και καλύτερα δείγματα ποστ «ΜΗ-τσοπαναραίϊκων» στο παρελθόν όπου έλαβες μέρος και σαν πολυγραφότατος σχολιαστής!

  14. είπα να περάσω να πω καλή (επ)ανάσταση ή καλή αναστα(τω)ση, που λέει ο δικός μου, βρήκα και την φίλη την αμπθα και χάζεψα.
    αλλά άσε έχω τέτοια κούραση που μόλις διάβασα την μαντουβάλα και ζιγκουάλα και κουράστηκα να διαβάσω για τ αρνί.
    εγω δεν πρόλαβα να πάω για φώνια, γιατι δούλευα μέχρι αργά, οπότε αύριο και μεθαύριο θα την βγάλω με σαλάτες και τυρί!
    Θα βράσω και καμμια πατάτα. Πάντως αρνί ποτέ το Πάσχα!

    Α, ναι, ξέχασα

    Καλή Λαμπρή

  15. @ ange-ta

    Βραστή πατάτα… σαλάτες… τυρί… Κανονική Λαμπρή, δηλαδή, χωρίς τα κρεατικά που τρώνε οι… «κανίβαλοι» όπως τους λέω! Αν σε παρηγορεί πάντως που δεν πρόλαβες για ψώνια, ο γράφων θα κάνει Πάσχα με σταφύλια, φουντούκια, μήλα, φακές, ρύζι και σαλάτες! Μάσα στην παράδοση δηλαδή!

    Ώστε διάβαζες για τη Μαντουμπάλα! Χαίρομαι, διότι ένα από τα ενδιαφέροντά μου είνα το Bollywood. Και ξέρω ότι ελάχιστοι Έλληνες ενδιαφέρονται για το θέμα αυτό (και για να είμαι ειλικρινής, μόνο μια σκηνοθέτιδα έχω γνωρίσει εδώ που να την ενδιαφέρει ο ινδικός κινημαρτογράφος). ΑΛλά, θα συνεχίσω να γράφω για Bollywood, έτσι επειδή μου αρέσει!

    ΚΑΛΗ (ΕΠ)ΑΝΑΣΤΑΣΗ!

  16. Καλή Ανάσταση σε όλους εκεί από ένα τυπικό σαββατοκύριακο στο Λονδίνο.

    Ζάλμοξη, αν και δεν θα θεωρούσα το ελληνικό Πάσχα σαν δείγμα βαρβαρότητας, οφείλω να σημειώσω ότι όταν κάνεις κριτική στα ελληνικά πράγματα, είσαι απολαυστικός (στα παγκόσμια βγαίνεις λίγο υπέρ το δέον καχύποπτος, το άρθρο σου με τον καφέ ήταν φευγάτο). Aλλά εδώ ξαναέδωσες ρέστα! 🙂

    Αποκτάς δεύτερο σύνδεσμο με αυτό το άρθρο στο Φιλελεύθερο Ιόνιο. ( http://ionianislands.greekliberals.net )

    Και μια και μιλάμε για Πάσχα και για θρησκευτική κατάνυξη, να σας πω και εγώ μια προσωπική μου εμπειρία.
    Η γιαγιά μου είχε κάνει τάμα σε μια εκκλησία στην Ζάκυνθο, να πάει ένα δαχτυλίδι σε μια εικόνα. Αφού με παρακάλεσε (άσχετα αν δεν πιστεύω, δεν είμαι θρησκευόμενος) αποφάσισα να της κάνω την χάρη, μεγάλη γυναίκα που είναι. Μη γνωρίζοντας καν πότε οι εκκλησίες είναι ανοιχτές (τοσα γνωρίζω) αποφάσισα να πάω την σίγουρη ώρα, Κυριακή πρωί. Επειδή και πάλι δεν ήξερα πότε ήταν η λειτουργία αποφάσισα και πάλι να μην το ριψοκινδυνέψω και να πάω νωρίς. Με την τσίμπλα στο μάτι ήμουν εκεί στις 7. Ήμουν εγώ και δέκα αρκετα ηλικιωμένοι ανδρες και γυναίκες. Η εικόνα (του τάματος) ήταν αρκετά μπροστά, δεν ήθελα απο σεβασμό, να πάω να αφήσω το δαχτυλίδι και να φύγω στην ψύχρα, και αποφάσισα να περιμένω να τελειώσει και η λειτουργία και μετά να το αφήσω.
    Είχα και καιρό να πάω εκκλησία (σαν πολιτιστική δραστηριότητα το βλέπω πλέον), και είπα να καθήσω.
    Λοιπόν αυτό που μου έκανε την πλέον αρνητική εντύπωση, και γι’αυτό γράφω την ιστορία, είναι οτι η εκκλησία ήταν αδεια μέχρι λίγο πρίν την ‘θεια’ κοινωνία. Μισή ώρα πρίν (κατα τις 9:30) ξεκίνησαν να έρχονται ο πολύς κόσμος, ο οποίος ερχόταν μόνο για να ‘κοινωνήσει’ και να φύγει.
    Και εγώ που δεν τα παρακολουθώ τα θρησκευτικά, που είμαι άθρησκος αναρωτιόμουν, ‘μα καλά τι σοϊ ανθρωποί, είναι αυτοί που θέλουν να λέγονται θρησκευόμενοι αλλα στα μάτια μου ξεφτυλίζουν μια ολόκληρη διαδίκασία , (θεια λειτουργία, και θεία κοινωνία) και πηγαίνουν μόνο για το θεαθήναι, και μόνο για τα επιφανειακά της θρησκείας τους, και μόνο για αυτά που τους βολεύουν (σημειοτέον οτι καθησά όρθιος αυτές τις τρείς ώρες γιατι δεν ήθελα και πάλι να ενοχλήσω την λειτουργία-η εκκλησία ηταν μικρή- αλλα μην ανυσηχείτε δεν έκανα τον σταυρό μου σε κανένα σημείο. Ενας σεβόμενος επισκέπτης ήμουν)

    Κάποτε είχα διαβάσει κάτι για το Ισλάμ (δεν ξέρω αν ισχύει), ότι όλος ο κόσμος πάει τελικά στον παράδεισο. Αυτοί που έχουν κάνει εγκλήματα και αμαρτίες, θα περάσουν ενα διάστημα ‘καθαρσης’ ανάλογο με το βάρος των αμαρτιών, και μετά θα πάνε στον παράδεισο.
    Οι μόνοι που θα μείνουν για πάντα στην κόλαση και δεν θα πάνε ποτέ στον παράδεισο είναι οι θρησκευτικοί υποκριτές. Ειναι πράγματι πολύ σοφή σκέψη….

    Καλό Πάσχα και πάλι

  17. Χρόνια πολλά Φιλελεύθερε!

    Πολύς κόσμος από Ελλάδα αυτό το Πάσχα στο Λονδίνο, έμαθα πως ήταν και ο… Τσίπρας εκεί!

    Η εμπειρία που περιέγραψες, είναι αντιπροσωπευτική του θρησκευτικού αισθήματος του Έλληνα. Στη Ρόδα σήμερα στις εκκλησίες βαράγαν τα στασίδια για σαματά (έθιμο λέει…) στην Αθήνα, στην 1η Ανάσταση βαράγαν σε μια εκκλησία κάτι σωλήνες (άλλο βαβουριάρικο έθιμο) στη Χίο τις εκκλησίες τις βάζουν σημάδι με βαρελότα από τα απένενατι χωριά. Αυτό δεν είναι εκκλησιασμός, το Τσίρκο Μεντράνο είναι (στην Κέρκυρα άραγε βγάζουν ακόμη μαζορέτες τη Μεγάλη Παρασκευή;).
    Στην Κυψέλη που έχουν μια εκκλησία οι Αιθίοπες (και φοράνε όλοι ένα άσπρο ύφασμα, άντρες – γυναίκες ως σύμβολο αγνότητας όπως είχα ακούσει να λένε) στη λειτουργία της Ανάστασης κάθονται μέχρι το πρωί. Δεν είναι κοιλιόδουλοι σαν τους Ελληνάρες που βιάζονται να καταβροχθίσουν απέσως μετάτο «Χριστός Ανέστη» 3 – 4.000 θερμίδες το βράδυ και άλλες 5 – 6.000 θερμίδες το μεσημέρι…

    Ώστε οι υποκριτές δεν θα πάνε στον Παράδεισο λέει το Ισλάμ. Χμμμ…Και ο Χριστός κάτι είχε πει σχετικά «Ουαί υμίν γραμματείς καί φαρισαίοι υποκριταί ότι κλείετε τήν βασιλείαν τών ουρανών έμπροσθεν τών ανθρώπων υμείς γαρ ουκ εισέρχεσθε ουδέ τούς εισερχομένους αφίετε εισελθείν…».

  18. Eγώ τώρα πάντως μια μαγειρίτσα την πελεκούσα αλλά που?Στην μη ελληνορθόδοξη Γερμανία?
    Άσε τον κόσμο να χαρεί με το κρέας βρε Ζ. λιγάκι,όλα κομμένα και απαγορευμένα τα έχουμε από τους μιαρούς γιατρούς.
    Ελπίδα δεν υπάρχει οπότε η μάσα είναι το καταφύγιο, όπως το τσιγάρο για αυτόν που δεν έχει στον ήλιο μοίρα,όπως έγραφες παλαιότερα.Και αυτό το «στον ήλιο μοίρα» ο καθένας μπορεί να το εννοήσει όπως θέλει.

    Πάντως σήμερα Κυριακή μην τολμήσεις και φας μόνο σταφύλια και πασατέμπο…λίγο πετσούλα για το καλό και σου υπόσχομαι δεν θα το πω πουθενά.

    Ακόμα και εμείς οι εξόριστοι γι αυτό το εθνικής σημασίας γεγονός κάναμε τα κουμάντα μας.

    Θα σου έγραφα το Χριστός Ανέστη στα ρώσικα αλλά το ξέχασα.

  19. «Christos Vaskries»! («Χριστός Ανέστη» στα ρώσικα, Bioloog).

    Στη Γερμανία μπορεί να μην έχετε μαγειρίτσα, αλλά φτιάχνουν κάτι φαγητά με εντόσθια που τα σερβίρουν με ξινό λάχανο, αν δεν κάνω λάθος… Και αν μη τι άλλο, βρίσκεσαι και στην πατρίδα της μπύρας που βγάζει και καλά κρασιά, π.χ. Ρήνου (συχνά η επιτυχία ενός «τραπεζιού» και η ευθυμία της ομηγύρεως εξατάται από τι ποτό υπάρχει…)!

    Και βέβαια να χαρεί ο κόσμος, κανείς δε θέλει το αντίθετο!

    Υ.Γ.: Δεν έφαγα μόνο σταφύλια και πασατέμπο, έφτιαξα και πέρσικο πιλάφι!

  20. @ karpidis,

    Έτσι, για να «δέσει» το πράγμα με το Πάσχα, έχω αυτή τη στιγμή στερεοφωνικά από δύο διαμερίσματα διπλανών παλυκατοικιών, «κλαρίνα» και «τσαμπούνες» στη διαπασών (και με ανοιχτά τα μπαλκόνια τους εννοείται, μήπως και δεν «ψυχαγωγηθούμε» όλοι εδώ στο αθηναϊκό downtown… ) από κάτι… «Αθηναίους» που δεν πήγαν στα χωριά τους (άτιμη ΕΜΥ… ) αλλά τους έπιασε η νοσταλγία (σκέφτομαι τί θα έλεγε ο Βέγγος σε κάτι τέτοιες στιγμές: -«Κουούδροιοι…! Αντί-ιιιχριστοί…» ) !

    Λες να γράψουμε κάποια στιγμή εμείς οι χορτοφάγοι κανένα σχετικό post, έτσι να κάνουμε και την καλή μας προσκοπική πράξη μπας και βοηθήσουμε κανένα χριστιανό να βρεί την υγειά του (ψυχολογική και σωματική );

    Υ.Γ. είμαι λίγο προκλητικός με τους… «κανίβαλους», (έτσι λέω -χιουμοριστικά- τους κρεοφάγους ) το ξέρω…

  21. Και – για ακόμη μία χρονιά – ακρωτηριάστηκαν 3 νέοι από βεγγαλικά. Δύο νησιώτες (από Σίφνο και Κρήτη) ο ένας 17 χρονών κι ο άλλος καμιά 25αριά, ακρωτηριάστηκαν (ο ένας στο αριστερό χέρι, ο άλλος πιο σοβαρά ) όπως ακρωτηριάστηκε επίσης και ένας Αιγιώτης από το ηλίθιο έθιμο με τα βαρελότα και δη τα αυτοσχέδια. Την ίδια ώρα που τα χαζοχαρούμενα δελτία «ειδήσεων» (έτσι αποκαλούνται… ) έπαιζαν «ρεπορτάζ» για τα «παραδοσιακά» μας έθιμα στο Βροντάδο και αλλού, τα οποία και διαφήμιζαν την ηλιθιότητα που δέρνει τον Ελληνάρα!

  22. Tα πέρνω πίσω ότι είπα για αρνιά κτλ.
    Πάσχα με μετανάστες δεύτερης γενιάς, αρνί με αίμα, 20 ευρώ για μισοψημένο κρέας κ μια κουταλιά τζατζίκι και μπαχαλογύφτικα…δυνατά και ελληνικά.
    Μακρυά από τις κουτοπονηριές των ελληνικών συλλόγων.Την πατήσαμε κι εμείς νομίζοντας ότι θα είναι καλύτερο να νοιώσουμε λίγο Ελλάδα με τους ομοεθνείς μας αλλά τελικά έπρεπε να κάνουμε BBQ by the river.
    Next time.

    YΓ.Όποιος έβλεπε το αρνί των ελληνογερμαναραίων θα γινόταν φυτοφάγος με τη μία.Εμένα κρατάνε τα ηπειρώτικα γονίδια ακόμα.

  23. Βιολόγε,
    δεν ξέρω πολλά από ελληνικούς συλλόγους, όμως θα σου μεταφέρω μια εμπειρία που είχα, όταν πριν κάμποσα χρόνια βρέθηκα (κατά σύμπτωση, περνώντας τυχαία από εκεί) στην Union Square του San Francisco. Εκεί οι σύλλογοι εόρταζαν την 28η Οκτωβρίου («The OXI Day») με πρώτη μόστρα τη φάτσα του… Μεταξά (!) T-shirts τύπου Greek Ouzo μαζί με ελληνικές σημαίες, κλαρίνα ανάκατα με καψουρινινανάϊ και κάτι τσολιάδες που σηκώναν τραπέζια με τα δόντια τους. Εννοείται ότι «την έκανα» κανονικά…

  24. Βιολόγε, άμα δεν είχε καψουρονιανάϊ με κλαρίνα και ολίγη από Κελεκίδου, Τερζή, Παπαρίζου, Μαρτάκη, Άντζελα, Βίσση κ.λπ., τότε πολύ φτηνά τη γλύτωσες με ένα 20ευρώ μόνο!

    Υ.Γ. Για κάτι τέτοια, αποφάσισα τελικά να μην γίνω πολιτικός όταν θα μεγαλώσω (θα έπρεπε κάθε Πάσχα να το παίζω άρρωστος, προκειμένου να μην τρέχω σε συνεστιάσεις αποδήμων, να ξεροσταλιάζω στη Μητρόπολη, να συνοδεύω το άγιο φως στο αεροδρόμιο, να τσουγκρίζω αυγά με καραβανάδες και να μου βαράνε παλαμάκια η Σεμίνα κι ο Παπαδόπουλος για να χορέψω ζεϊμπεκικο στην TV)! Καλύτερα… αντιεξουσιαστής!

  25. Σηκώθηκα και έφυγα πάνω στο καλό μάλλον.Προτίμησα τους βάρβαρους από τους πεφωτισμένους ομοεθνείς μας (είμαι και σνομπ εκτός από πτωματοφάγος).
    Η εικόνα του αγίου φωτός μετά τιμών αρχηγού κράτους ήταν φοβερή συνοδευόμενη με τους εύζωνες και το άγημα.Τί σου κάνει ένα μεταλικό μπρίκι με το κεράκι μέσα ε?Μήπως να κατέβει και στις εκλογές?
    Περιέγραψες άψογα και τον μηντιακό μας νεοπολιτισμό.Κατάλοιπα της χούντας μιας και στη μεταπολίτευση δεν ξέρω κατά πόσο έχουμε μπει (μήπως βγει?).

  26. Έπεσε η χούντα, ήρθε η δημοκρατία. Μόνο η πολιτική κατάσταση άλλαξε. Στον κόσμο των επιχειρηματικών τζακιών; Αντί για Ωνάση, Νιάρχο, Λάτση, Μποδοσάκη, έχουμε Ίδρυμα Ωνάση, Ίδρυμα Νιάρχου,Ίδρυμα Λάτση, Ίδρυμα Μποδοσάκη. Στον πολιτισμό; αντί για Γιώργο Οικονομίδη με νέα ταλέντα, έχουμε Ψινάκηδες με talent shows και αντί για κλαρίνα με Θανάση Καμπαφλή, έχουμε νινανάϊ με Κέλυ Κελεκίδου και Μαρτάκη. Όσο για τα παιδιά των χουνταίων; άλλος έγινε πρόεδρος σε επιμελητήριο, άλλος βγήκε στη βουλή,κανείς δε χάνεται! Οι «καλοί» χωράνε παντού!

  27. Καλησπέρα.
    Το ξέρω ότι είμαι εκτός θέματος, αλλά μήπως θα μπορούσα να έχω τη συνταγή για το πέρσικο πιλάφι?
    Μια σωστή συνταγή δηλαδή, γιατί όσες φορές προσπάθησα, ήμουν μια μεγάλη αποτυχία.
    Ναι ναι… ξέρω. Δεν φταίει μόνο η συνταγή, αλλά…. το αντιπαρέρχομαι αυτό, γιατί δεν με συμφέρει. Όσο ζω, ελπίζω.
    Ευχαριστώ.

  28. Άσχετη,

    Το «πέρσικο πιλάφι» μοιάζει πολύ με αυτό που ονομάζεται «ατζέμ».
    Βέβαια, αν διάβασες τα παραπάνω σχόλια, η κουζίνα που φτιάχνω είναι χορτοφαγική και έτσι το «πέρσικο» είναι «προσαρμοσμένο» οπότε αντί για κρέας χρησιμοποιώ σόγια. Ακόμη, σε αντίθεση με το μαλακό ρύζι που χρησιμοποιείται για το ριζότο, βάζω αναποφλοίωτο, με τη διαφορά πως το αφήνω λίγη ώρα πριν σε νερό το οποίο το αλλάζω.

    Στραγγίζεις τη σόγια (τουλάχιστον 500 γραμμάρια είτε κομμένη σε μικρά κομμάτια είτε –ακόμη καλύτερα- έτοιμη σε μορφή «κιμά» όπως μπορείς να τη βρεις συσκευασμένη, συνήθως σε συσκευασία των 225 γραμμαρίων). Σύμφωνα με την «ορθόδοξη» συνταγή (δεν την χρησιμοποιώ) πρέπει να έχεις ήδη ανακατέψει τη σόγια με ελαιόλαδο που να έχει ζεσταθεί καθώς και με κρεμμύδι, προτού ρίξεις το νερό.
    Βάζεις στην συνέχεια νερό στην κατσαρόλα για να φτιάξεις τη σάλτσα (μέχρι 9 ποτήρια, όχι κάτω από 7, θα το δεις με το μάτι πόσ θέλει… καθώς η σόγια χρειάζεται περισσότερο νερό, αν έβαζες κρέας θα χρειαζόσουν μέχρι 8 ποτήρια) ντομάτα, 1 κονσέρβα ντοματοχυμό, αλέθεις άσπρο, μαύρο και πράσινο πιπέρι (ενώ μπορείς ασφαλώς να βάλεις αλάτι, εγώ δεν το χρησιμοποιώ ή σπανίως θα βάλω θαλασσινό ή εμπλουτισμένο με κάλιο) και οπωσδήποτε μια γερή δόση κάρυ, ελάχιστο κάρδαμο και δάφνη.

    Το «μυστικό» είναι να βάλεις μέσα:
    ½ λίτρο χυμό ροδιού. Αν δεν βρεις χυμό, μπορείς να βάλεις αυτόν του εμπορίου, τύπου «φρουτοποτό» ή «νέκταρ» οπότε θα προεσθέσεις ένα λίτρο αντί μισό και ισόποσα λιγότερα νερό,
    Ελάχιστο χυμό σταφυλιού και οπωσδήποτε,
    Κιτρινόριζα (κουρκουμά).
    Επίσης, βασιλικό, θυμάρι, ψιλοκομμένο κρεμμύδι, μέντα, μπαχάρι, πάπρικα.
    Με το βράσιμο, βγάζεις από τη φωτιά τη σόγια βάζεις ακόμη λίγη ντομάτα αν χρειαστεί και κρεμμύδι μαζί με το ρύζι, ανακατεύοντας το, μέχρι να μαλακώσει. Οπωσδήποτε μέσα κουκουνάρι και σταφίδα.

  29. loipon file mou dnkserw pote to egrapses auto to arthro alla opote ki an to egrapses egw sou apantw.
    Profanws eisai typolaths kai dn katalabaineis tpt (esy prwta kai meta oi alloi) apo to noima tou pasxa , tou xristou kai tou pws einai syndiasmeno auto me tin paradosi tou ellina. Katarxhn exeis parei ena memonomeno gegonos kati pou eides kai ennow to zeugari kai exeis balei tous pantes se ena tsoubali.
    Ta ethima twn diaforwn perioxwn pou krazeis aneleita exoun polu bathia tis rizes tous sti paradosi mas kai einai timi mas pou ta kanoume akoma anti na exoun xathei sto xrono kai na exoume ksexasei olo to parelsthon mas.
    Xaraktistiko mou akoustike to olo thema me ta paxyrsaka paidia ktl.Nai mporei na exeis dikio oti kinduneuoun ta sygxrona ellinakia apo auto to sundromo alla dn tha swthoun ama katargisoume to fagopoti tou pasxa.40 imerwn nhstia einai logiko na se kanei na thes polu fai.Kai epeidi eimai kai giatros o egefalos file mou me toses meres nhsteia xreiazetai glukozi kai o organismos sidiro gia na sunelthei.kati pou tou dinei file to kreas kai to lipos tou.
    Kapoia pragmata pou les paradexomai kai egw ta blepw kai ekneurizomai opws to thema me ta kwmothria kai ta kala rouxa omws akoma ki auto einai apominari apo palia.Oloi mas bazame apo palia ta kala mas gia na giortasoume tin anastasi tou Xristou me oppoio tropo gnwrizame kalutera..Mn ksexnas paliotera dn itan olos okosmos morfomenos gia na kserei tim kanei..Ekane oti tou ebgaine pio swsto..Esy sto xwrio sou dn sou elegan oi dikoi soou na bazeis ta kala sou??
    Kai to teleutaio…Mn asxolise toso me tous allous kai koita ton auto so..Otan esy gineis o teleios tote krine kai tous allous..an pisteueis oti aksizei ston opoiodipote na kathetai na krinei tpous pantes kai ta panta …An nomizeis oti eisai pragmatikos xristianos tote kane auto pou eipe Ekeinos kai agapa tous gurw sou…mn tous miseis kai mn tous fnoneis…Tote n=tha deis oti ola osi egrapses einai apla malakies…
    Tha mporousa na sou kataripsw ola sou ta epixeirimata alla dn tah pw tpt allo…
    kalo pasxa na exeis…me ygeia!!!

  30. lydia

    «…den katalabaineis tpt (esy prwta kai meta oi alloi) apo to noima tou pasxa , tou xristou…»

    αυτό που καταλαβαίνω είναι ένα: πως το νόημα του Πάσχα και του Χριστού που λες δεν είναι ούτε το φολκλόρ ούτε η μισαλλοδοξία του καψίματος του Ιούδα ούτε τα 5 λεπτά στην Ανάσταση και μετά «βουρ στον πατσά» (έχεις αναρωτηθεί άραγε από πού βγήκε αυτή η φράση; ) ούτε οι στρακατρούκες και τα ακρωτηριασμένα χέρια κάθε χρόνο ούτε τα κοντοσούβλια και τα κοκορέτσα!
    Μάλλον εσύ δεν έχεις καταλάβει ότι το νόημα της Ανάστασης είναι κάτι πολύ ευρύτερο και σοβαρότερο από το αρνί, από την υποκριτική θρησκοληψία ενός λαού φαρισαίων (πλην εξαιρέσεων, βεβαίως…) που θυμούνται το Θεό κάθε Πάσχα το οποίο το αντιμετωπίζουν σαν κάτι μεταξύ φολκλόρ και πανηγυριού (και -συνηθέστατα- όταν έχουν κάποια ανάγκη).

    Λες για «…ena memonomeno gegonos…

    καλά, μέτρα και εφέτος δυστυχήματα, ακρωτηριασμούς από αυτοσχέδια βεγγαλικά, τρακαρίσματα, το μπουνίδι μεταξύ «ορθοδόξων αδελφών» στην Ιερουσαλήμ, τον κάθε κρετίνο που στο όνομα της παράδοσης κατεβάζει σα κοιλιόδουλο ζώο μισό αρνί, 5 πιάτα μαγειρίτσα κ.λπ. και μετά πιάνει το τιμόνι κι όποιον (αθώο) πάρει ο χάρος…

    «…nhsteia xreiazetai glukozi kai o organismos sidiro gia na sunelthei.kati pou tou dinei file to kreas kai to lipos tou…»

    κι εμείς οι χορτοφάγοι έχουμε -όχι και λίγα- επιχειρήματα, τα οποία δεν έχω καμία διάθεση να τα παραθέσω δημόσια διότι θα γίνω μακάβριος και δεν το θέλω…

    «…Otan esy gineis o teleios tote krine kai tous allous…»
    «…ola osi egrapses einai apla malakies…»

    μήπως -λέω μήπως- διακρίνω μια κάποια αντίφαση;

    «…Ta ethima twn diaforwn perioxwn pou krazeis aneleita exoun polu bathia tis rizes tous sti paradosi mas…»

    Αν το εξετάσουμε ορθολογικά, οι «βαθειές ρίζες» κι «η παράδοση» είναι και αξιωματικά ορθές;

  31. Έχουν και τα καλά τους οι Έλληνες λοιπόν! Είναι ασυνειδητα άθρησκοι στην ουσία. Μια παράδοση από συνήθεια ακολουθούν αφού την διαμόρφωσαν στα μέτρα τους. Δεν θα είχε να κάνει αν ο Θεός τους είναι ο Χεσούς Κρίστο, ο Αλλάχ ή ο Δίας… η απόλαυση των ηδονών είναι βαθύτερο χαρακτηριστικό της φιλοσοφίας τους… Και αλίμονο αυτή η φιλοσοφία θα έπρεπε να θριαμβέυσει πάνω από θρησκευτικά συστήματα που υιοθέτησαν αργότερα. Να σου πω την αλήθεια τους προτιμώ από τους κατανυκτικούς θρησκευόμενους του κόσμου, διατηρούν ακόμα την δυνατότητα να γνωρίζουν έστω υποσυνείδητα ότι οι θεοί και οι κατανύξεις δεν είναι πάνω από την μία και μοναδική ζωή μας και ότι κανένας παράδεισος δεν μας περιμένει στο τέλος…

  32. Φέτος δεν ξέρω πως ήταν πράγματα γενικότερα, εδώ στο χωρίο μου ήταν πιό μαζεμένα.Πότε επιτέλους θα τελειώσει ο φασισμός του «ελληνορθόδοξου πολιτισμού»;

  33. Παράθεμα: Πάσχα Ελλήνων: Γιορτή της βαρβαρότητας (ή “τα 7 θανάσιμα αμαρτήματα της Λαμπρής”) | AntiChainLetter

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s